ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مقایسه زبانهای برنامه نویسی 40 صفحه doc
01-25-2018, 03:23 AM
ارسال: #1
مقایسه زبانهای برنامه نویسی 40 صفحه doc
BASIC
بيسيك به معني زبان همه منظوره براي افراد مبتدي مي باشد . اين زبان به خاطر ساختار ساده اي كه دارد از محبوبيت فوق العاده در جهان برخوردار است . يكفرد مبتدي كه آشنايي چنداني با كامپيوتر ندارد پس از مدت كوتاهي مي تواند دستورهاي اين زبان را فرا گرفته و اقدام به نوشتن برنامه نمايد .
به خاطر سادگي اين زبان ، BASIC در اولين ميكروكامپيوترها مورد استفاده قرار گرفته . زبان بيسيك بين سالهاي 1963 و 1964 توسط پروفسور جان كمني و توماس كورتز در كالج دارتموث به وجود آمد و هدف آنها از ايجاد زبان بيسيك اين بود كه كليه دانشجويان رشته هاي مختلف بتوانند آن را به سادگي فراگيرند .
عليرغم اينكه در بيسيك اوليه از دستورات معين و محدودي استفاده مي شد ، ليكن سازندگان كامپيوتر دستورات متعددي را به آن افزودند و از نظر سخت افزاري امكانات كامپيوتر خود را گسترش دادند تا بتوانند با ساير سازندگان كامپيوتر رقابت نمايند ، لذا امروزه نسخه هاي متعددي از بيسيك وجود دارد و سازمان استاندارد آمريكا نسخه اي از آن را به نام نسخه پايه در سال 1978 ارائه نمود . استاندارد فوق به حدي ساده است كه نسخه هاي گسترش يافته آن از قبيل VISUAL BASIC ، TURBO BASIC ، QBASIC و GWBASIC قابل دسترسي است . همچنين اين زبان در امور تجاري و مديريت كاربرد دارد .
نسخه اصلي Basic (كه شامل symbolic instruction code begginers all purpose به معني «كد حاوي دستورات نمادين همه منظوره مخصوص نوآموزان» در كالج دارتموت در سال 1964 به عنوان زباني آموزشي ابداع گشت.يادگيري و طريقه استفاده از ساير زبانهايي كه تا آن زمان وجود داشتند- از جمله اسمبلي، فرترن و كوبول- بسيار مشكل تر بود و براي دانشجويان مبتدي علوم كامپيوتر مناسب نبود.
زبان كامپيوتري چيست؟گاهي اوقات ممكن است مفهومي كه ما از «زبان برنامه نويسي» در ذهن داريم با آنچه ديگران مي دانند، فرق كند. لذا براي اطمينان از اينكه همه يك جور فكر مي كنند برخي مفاهيم كامپيوتري از جمله زبانها را قبل از شروع بيسيك مرور خواهيم كرد.
كامپيوتر ابزاري است كه محاسبات عددي را انجام مي دهد و يا علايم مربوط به مجموعه مشخصي از قوانين دستكاري مي كند. قوانين به صورت برنامه وارد كامپيوتر مي شوند. برنامه ليستي از دستورات و داده هايي است كه كامپيوتر مي تواند انها را تفسير و اجرا نمايد. هر خط درون برنامه معمولا يك حكم (statement) ناميده مي شود؛ هر حكم دستورالعملي را به كامپيوتر منتقل مي سازد (مثلا:دو مقدار مشخص را با هم جمع كن و حاصل را ذخيره نما).
ممكن است دستورالعملي را به كامپيوترهاي مدرن، هم رقمي و هم دودويي هستند.بدين معني كه اطلاعات ذخيره شده درون آنها خواه دستورالعمل باشد و خواه داده، به صورت مقادير گسسته كميت دار(ارقام) هستند كه در مبناي 2 يا نمادگذاري دودويي ذخيره مي شوند.(مثلا: در دودويي عدد 5 به صورت 101 در مي آيد). در واقع كامپيوتر قادر به درك رشته هاي بزرگي از يك و صفر مي باشد. يك كد ثابت فرمان مي دهد كه چطور اين رشته ارقام دودويي بايد تفسير گردند.
مفسر بيسيك
در چند پاراگراف قبلي ذكر كرديم كه بيسيك فاقد يك يا دو مرحله لازم در ساير زبانها براي اجراي برنامه ها مي باشد. حال زمان آن رسيده تا منظور خود را از اين حرف بيان داريم.
به ياد آوريد كه متذكر شديم براي اينكه كامپيوتر بتواند مستقيما برنامه اي را اجرا كند، دستورات برنامه بايد به صورت صفر و يك هاي زبان ماشين باشد كه زباني مشكل براي نوشتن برنامه است. اگر برنامه اي را به ديگر زبانها بنويسيم، دستورات برنامه خود ابتدا بايد توسط برنامه اي ديگر به زبان ماشين ترجمه گردند(اين مرحله ويژه اي است كه در بالا ذكر كرديم). در اكثر حالات، قبل از اينكه برنامه اجرا شود، كل آن ترجمه مي گردد. اما در بيسيك اين طور نيست. برنامه بيسيك تفسير مي گردد و براي تفسير هر چيز به يك مفسر احتياج است.
مفسر برنامه اي با دستورات زبان ماشين است كه جهت درك و اجراي دستورات در زباني ديگري مانند بيسيك نوشته مي شود. هنگامي كه كامپيوتر برنامه اي به زبان بيسيك استاندارد را اجرا مي كند در حقيقت برنامه ديگر را اجرا مي نمايد كه در هر زمان يك دستور بيسيك از برنامه اول را مي خواند و بر اساس آن عملي را انجام مي دهد. زباني كه بدين شيوه اجرا مي شود، زبان تفسيري ناميده مي شود.
يكي از اشكالات زبان تفسيري آن است كه كامپيوتر با هر بار برخورد با يك دستور بايد آن را بخواند و مجددا ترجمه نمايد-- حتي اگر در يك حلقه هزاران بار با يك دستور رويرو شود! اين دوباره كاري تفسير وقت زيادي تلف مي كند.
در Q basic اين امر تغيير يافته است. اين بدان مفهوم است كه قبل از اجراي برنامه توسط كامپيوتر يك بار كل برنامه به زبان ماشين ترجمه مي گردد. برنامه اي كه عمل ترجمه را انجام مي دهد،
مترجم (كامپايلر) ناميده مي شود.
مترجم Qbasic برنامه اي (در حقيقت زيربرنامه اي همراه Qbasic) است كه دستورات برنامه به زبان بيسيك را خوانده و آنها را درك مي نمايد، بر اساس قواعدي مشخص آنها را چك مي كند تا خطا نداشته باشند، و سپس انها را به زبان ماشين ترجمه مي كند. كامپايلر تنها لازم است هر دستور را يك بار ترجمه كند، لذا بدين سبب كارآيي آن از مفسر بيشتر است. كامپايلر تنها لازم است هر دستور را يك بار ترجمه كند، لذا بدين سبب كارآيي آن از مفسر بيشتر است. كامپالر دستوراتي كه ترجمه مي نمايد را اجرا نمي كند؛ اين برنامه تنها مجموعه اي از دستورات زبان ماشين توليد مي‌كند كه كامپيوتر مي تواند مستقيما و به سرعت وظيفه برنامه بيسيك مورد نظر را انجام دهد. دو ويژگي برجسته Qbasic سرعت و كارآيي آن به علت ترجمه كردن (كامپايل) برنامه ها مي باشد.
همچنين در بسيك استاندارد تنها در زماني كه برنامه اجرا مي گردد خطاها مشخص مي گردند و لذا خطاها بعد از چندين بار اجرا برطرف خواهند گشت(در بعضي مواقع برخي از خطاها مطمئنا اتفاق نخواهد افتاد). از طرف ديگر ويرايشگر مترجم Qbasic، كل برنامه را پويش مي كند و بسياري از خطاها را پيش از اجرا مشخص مي كنند. اين امر سبب صرفه جويي در زمان و كاهش دردسرهاي ناشي از رفع خطاها مي شود.
Qbasic زباني كاملا ساخت يافته است و بدين لحاظ اگر قبلا به اين روش
برنامه نويسي نكرده باشيد، مقدمه اي بر برنامه نويسي ساخت يافته خواهد بود. برنامه نويسي ساخت يافته استراتژي در توليد برنامه ها مي باشد كه باعث سادگي در نوشتن، خواندن و نگهداري آنها مي شود. در اين استراتژي مسائل به بخشهاي كوچك تري تقسيم مي شوند كه در هر زمان مي‌توان روي يكي از آنها كار كرد. اين روش گاه رهيافت بالا به پايين ناميده مب شود. هرگاه از اين روش استفاده شود، سبب مي گردد تا با كار بر روي قطعات كوچك تر و اجازه استفاده مجدد از اين قطعات در ديگر برنامه ها، در وقت و هزينه صرفه جويي نماييد و كارآيي بيشتري كسب نماييد. برنامه نويسي ساخت يافته محتاج ساختارهاي كنترلي و رويه هاي مدرني است كه Qbasic داراي آنها مي باشد.
فرض كنيد كه مي خواهيد با Qbasic برنامه نويسي كنيد. كارهايي كه براي اين منظور بايد انجام دهيد عبارت اند از:
1-Qbasic را با تايپ Qbasic در اعلان DOS و فشردن <enter> فرا بخوانيد.
2-<ESC> را فشار دهيد تا پنجره شروع از ميان برده شود.
3-برنامه را تايپ كنيد. اين كار را درست مانند زماني كه با يك واژه پرداز كار
مي كنيد، انجام دهيد.
4-بعد از اينكه برنامه نوشته شد، <shift-F5> را فشار دهيد تا برنامه اجرا گردد.

نگاه اوليه به Qbasic

قبل از اينكه PC شما بتواند دستورات برنامه Qbasic كه ايجاد كرده ايد را به ترتيب نوشته شده اجرا نمايد، لازم است كه برنامه را وارد كامپيوتر كنيد. واضح است كه بايد از صفحه كليد(و احتمالا ماوس) كامپيوتر براي انجام اين عمل استفاده كنيد. اما متني كه تايپ مي كنيد مستقيما وارد Qbasic نمي شود؛ لازم است كه كارهايي در ابتدا انجام گيرد. براي انجام اين كار مي توانيد از
ويرايشگر Qbasic كمك بگيريد.
ويرايشگر Qbasic نوعي برنامه واژه پردازي مي باشد. مثالهايي از اين نوع برنامه microsoft word، word star، word perfect مي باشد.
واژه پردازها كامپيوترتان را بسيار قدرتمندتر از ماشينهاي تايپ مي سازند.

صفحه اصلي
به نوار منو در بالاي صفحه توجه كنيد. هشت منو در امتداد خط نمايش يافته اند(منو درواقع ليستي از فرامين در دسترس است كه مي توانيد آنها را برگزينيد). هشت منوي قابل دسترسي از طريق نوار منو عبارت اند از:
File: منويي از وظايف مرتبط به فايل مانند بارگذاري يا ذخيره سازي يك برنامه را نمايش مي دهد. منظور از فايل مجموعه پيوسته اي از داده ها مي باشد. هر فايل داراي اسم مجزايي مي باشد. هر كدام از برنامه هاي Qbasic درون يك فايل مستقل ذخيره مي شوند.
Edit:منويي از كارهاي ويرايشي مانند انتقال متن از يك محل به محلي ديگر درون برنامه را نمايش مي دهد.
View:منويي از وظايفي را نمايش مي دهد كه با كمك آنها مي توانيد صفحه هاي مشخصي از برنامه را ببينيد.
search:منوي وظايف استاندارد واه پردازي "search" (جستجو) و "search and replace" (جستجو و جايگزيني) را باز مي كند.با اينها مي توانيد جايي را يك كلمه يا عبارت مشخص درون قرار گرفته است را بيابيد و مي توانيد آن را با متني ديگر جايگزيم نماييد.
Run: منويي از وظايفي ايجاد مي كند كه بر اجراي برنامه تأثير مي گذارند. اين منوي است كه از طريق آن كار برنامه نويسي خود را به عمل وا مي داريد.
Debug: منويي از كارهاي سازگار با هم براي پيدا كردن خزاهاي درون برنامه ايجاد مي كند.
Option: منويي ايجاد مي كند كه داراي دستوراتي براي سفازشي كردن Qbasic است. به عنوان مثال داراي فرماني براي تغيير رنگ صفحه نمايش مي باشد.
Help: منويي از دستوراتي فراهم مي آورد كه اجازه مي دهد تا از امكان كمك حين كار بر روي موضوعات انتخاب شده بهره گيريد.
هنگامي كه يكي از اين اسم منوهاي نوار منو پر رنگ شود (مانند File در شكل 2-2)، Qbasic منتظر مي ماند تا آن يا يكي ديگر از هشت قلم خط منو را برگزينيد. براي فعال كردن نوار منو، كليد <Alt> را فشار دهيد. از كليدهاي فلش دار(كه كليدهاي كنترل مكان نما نيز ناميده مي شود) براي تغيير منوي پر رنگ شده استفادهكنيد. از كليد <Enter> براي ديدن فرامين موجود درون منوي پر رنگ شده بهره گيريد.
حال بياييد ديگر بخشهاي صفحه را مورد بررسي قرار دهيم.
نوار عنوان: نوار ذخيره عنوان كليه "untitled" را نمايش مي دهد تا اينكه آنچه بر روي آن در حال كار هستيد را ذخيره يا نامگذاري كنيد. فرامين مخصوص براي ذخيره كردن فايل درون منوي File وجود دارند.
پنجره نمايش: تمام كارهاي تايپي و ويرايشي درون اين پنجره انجام مي گيرد.
پنجره Immediate كليد <F6> را فشار دهيد تا اين پنجره فعال شود. فرمانهاي Qbasic مي توانند درون پنجره Immediate تايپ شوند و ب درنگ، به تنهايي اجرا شوند.
نوار وضعيت: محتويات نوار وضعيت شامل كليدهاي تركيبي ويژه، موقعيت مكان نما و اطلاعاتي براي گزينه هاي منو مي باشد. مكان نما نشان مي دهد كه در زمان تايپ كردن، متن در مجا ظاهر خواهد شد. مكان نما بسته به طريقه نصب سيستم، به صورت خط يا مربع كوچك چشمك زن مي باشد.

استفاده از منوهاي Qbasic
هنگامي كه در ابتدا وارد Qbasic مي شويد(يا آن را فرا مي خوانيد)، پنجره نمايش فعال مي گردد. فشردن كليد<Alt> سبب فعال شدن نوار منو مي شود. بدين معني كه يكي از گزينه ها با نواري مستطيلي شكل پر رنگ مي شود. حالا Qbasic منتظر مي ماند تا انتخابي انجام دهيد. دو روش براي انتخاب يكي از گزينه هاي نوار منو وجود دارد:
اولين حرف آن را بر روي صفحه كليد فشار دهيد(مي توانيد از حروف كوچك يا بزرگ استفاده كنيد.)
از كليدهاي جهت دار براي حركت دادن مستطيل پر رنگ استفاده كنيد تا بر روي گزينه مناسب قرار گيرد و سپس كليد <Enter> را فشار دهيد.
به عنوان مثال، در زماني كه نوار منو فعال است، (F) را فشار دهيد تا File انتخاب شود و منويي زير كلمه File بازگردد. در اين حال فشردن (X) سبب انتخاب فرمان Exit و موجب خروج از Qbasic و بازگشت به DOS مي شود.
مثال ديگري در زمينه استفاده از منوها با فشردن كليد <Alt> نوار منو را فعال سازيد و سپس كليد را آنقدر فشار دهيد تا Help پر رنگ شود. حالا <enter> را فشار دهيد تا منوي آن شاهر گردد. اكنون را سه بار فشار دهيد تا گزينه "using help" پر رنگ شود؛ انتخاب اين گزينه(فشردن <Enter> ) سبب نمايش اطلاعاتي راجع به طريقه استفاده از كمك حين كار مي شود.
براي هر گزينه، نوار وضعيت كار آن را بيان مي دارد و فشردن <F1> سبب نمايش جزئيات بيشتري در ارتباط با هدف آن مي شود(همان طور كه در منو مشخص شده است، فشردن <shift> و در همان حال فشردن <F1> اين عمل را به صورت <shift+F1> نمايش مي دهيم- سبب انتخاب كمك حين كار مستقيما از درون پنجره نمايش مي شود.كليدهاي ميان بر ديگري نيز مانند اين وجود دارد كه در طول كتاب با آنها برخورد خواهيم نمود). با فشار دادن كليد <ESC> مي توانيد به پنجره نمايش بازگردانيد.
اگر اين اولين باري است كه از Qbasic استفاده مي كنيد ممكن است دلتان بخواهد كه ساير گزينه هاي نوار منو را نيز بررسي كنيد. نظيري بر ضميمه «ث» بيندازيد، چرا كه در آن بسياري از منوها و گزينه هاي ان توضيح داده شده است.

ايجاد و اجراي يك برنامه
باور كنيد يا نه، اكنون آماده نوشتن اولين برنامه Qbasic هستيد.
متن برنامه بايد در پنجره نمايش تايپ شود. پنجره نمايش زماني فعال مي باشد-بدين كعني كه هر چيزي تايپ كنيد فقط در آن نمايش مي يابد- كه مكان نماي چشمك زننده درون آن قرار داشته باشد. در صورت لزوم كليد <Esc> (يا <F6>)را فشار دهيد تا مكان نما به پنجره نمايش منتقل گردد.
ويرايشگر Qbasic داراي ويژگيهاي فراواني براي ساده كردن تايپ برنامه مي باشد. ولي براي حالا تكنيكهاي ويرايشي ابتدايي كه در زير مي آيند، كافي مي باشند:
 هر خط از برنامه را مانند كار با يك ماشين تايپ، تايپ مي باشد. ولي براي حالا تكنيكهاي ويرايشي ابتدايي كه در زير مي آيند، كافي مي باشند:
 مي توانيد از كليدهاي جهت دار(چهار كليدي كه داراي تصوير فلش مي باشند) براي حركت به هرجايي از برنامه بهره گيريد.
 براي پاك كردن يك كاراكتر، يا كليد <backspace> (در بالاي <Enter> قرار دارد) را فشار دهيد تا كاراكتر سمت چپ مكان نما حذف شود و يا كليد <Del> را فشار دهيد تا كاراكتري كه مكان نما روي آن قرار دارد، محو گردد. كاراكترهايي كه در سمت راست حذف شده قرار دارند، بطور خودكار به چپ منتقل مي شوند تا جايي خالي كاراكتر حذف شده را پر نمايند.
 جهت درج يك كاراكتر، مكان نما را در محل مناسب قرار دهيد(با استفاده از كليدهاي فلش دار) و آنگاه كاراكتر را تايپ نماييد. كاراكترهايي كه در محل مكان نما و در سمت راست آن قرار دارند بطور خودكار به سمت راست كاراكتر درج شده منتقل مي شوند.
 براي پاك كردن يك خط، مكان نما را در جايي از خط مورد نظر قرار داده، سپس كليد <Ctrl> (مخفف control مي باشد) را پايين نگه داشته و كليد <Y> را فشار دهيد. اين تركيب را <Ctrl> مي ناميم.

وارد كردن يك برنامه Qbasic
1-در صورت لزوم از كليدهاي جهت دارد و كليد تركيبي <Ctrl+Y> (حذف خط) براي پاك كردن پنجره نمايش استفاده كنيد.
2-كلمه: CLS را با حروف كوچك تايپ كنيد و سپس كليد <Enter> را فشار دهيد. توجه كنيد كه كلمه بطور خودكار توسط Qbasic به حروف بزرگ تبديل مي شود.
هنگامي كه حكم Cls اجرا مي گردد، صفحه پاك مي شود. CLS مثالي از يك كلمه كليدي يا كلمه رزرو شده مي باشد. كلمات كليدي معناي خاصي براي Qbasic دارند(همچنين اين بدان معني است نمي توانيد از آنها به عنوان اسامي متغيرها استفاده كنيد). در Qbasic تقريبا 200 كلمه كليدي وجود دارد.
يك حكم (يا دستور) شامل يكي از اين كلمات كليدي و احتمالا چند پارامتر مي باشد. پارامترها كلمات يا مقاديري مي باشند كه براي كنترل آن چه كه دقيقا حكم بايد انجام دهد، به كار مي روند. هر حكم در خط جداگانه اي مي باشند كه براي كنترل آن چه كه دقيقا حكم بايد انجام دهد، به كار مي روند. هر حكم در خط جداگانه اي نوشته مي شود و به كامپيوتر مي گويد كه كار خاصي را انجام دهد. يك برنامه مجموعه از احكام مي باشد.
3-در خط دوم پنجره نمايش تايپ كنيد:
و كليد <Enter> را فشار دهيد. (عدد 1 در خط بالا با فشردن كليد «يك»، كليدي كه درست در بالاي <Q> قرار دارد تايپ مي گردد.)
كادري كه بر روي صفحه ظاهر مي گردد تا بگويد كه اين يك خط صحيح Qbasic نيست(تذكر اين كادر، كادر تبادلي ناميده مي شود. كادرهاي تبادلي در زمانهاي مختلف جهت نمايش خطا يا در اختيار گذاردن كمك ظاهر مي شوند. كليد <Tab> براي حركت روي بخشهاي كادرهاي تبادلي به كار مي رود و از كليد <Esc> جهت محو كادر تبادلي بهره گرفته مي شود).
<Esc> را فشار دهيد، تا ادر از روي صفحه محو شود و سپس در همان خط به تايپ كردن ادامه دهيد تا خط زير حاصل آيد:
FOR i=1 To 100
حالا كليد <Enter> را فشار دهيد. توجه كنيد كه قبل و بعد علامت تساوي
فاصله هايي ايجاد مي گردد تا خط هرچه بيشتر خوانا گردد.
4-خطوط ديگري تايپ كنيد تا پنجره نمايش به صورت زير در آيد. اين اولين مثال از برنامه Qbasic مي باشد. اين مثال شامل دنباله اي از خطوط است كه كامپيوتر را وا مي دارد تا كار خاصي را انجام دهد. اين برنامه سبب مي شود تا كلمه "Hello" 100 بار چاپ شود. مانند هر برنامه اي، اين برنامه نيز با END خاتمه مي يابد. هنگامي كه كامپيوتر دستورات را يك به يك و به ترتيب اجرا مي نمايد، مي گوييم كه برنامه اجرا شده است.
CLS
FOR i=1 To 100
PRINT"Hello"
NEXT i
END
5-براي اجراي برنامه، <shift> را پايين نگه داريد و كليد <F5> را فشار دهيد. صفحه نمايش تغيير خواهد كرد. صفحه اي كه اكنون مي بينيد، صفحه خروجي ناميده مي شود(تذكر:در بقيه قسمتهاي كتاب هنگامي كه مي خواهيم كليد تركيبي <shift+F5> را فشار دهيد تا برنامه اجرا شود، تنها مي نويسيم [run]. هرگاه [run] را ديديد <shift+F5] را فشار دهيد).
6-كليدي را فشار دهيد تا به پنجره نمايش بازگرديد، جايي كه مي توانيد كار ويرايش را ادامه دهيد.
7-<F4> را فشار دهيد تا بتوانيد مجددا صفحه خروجي را ببينيد. دوباره <F4> را فشار دهيد تا به پنجره نمايش بازگرديد. فشردن <F4> سبب حركت بين دو پنجره مي شود.
8-در صورتي كه مايل باشيد مي توانيد مجددا برنامه را با فشار دادن <shift+F5> اجرا كنيد.
گاهي اوقات بعد از فشردن <shift+F5>خطاهايي به شما خبر داده مي شود. براي ديدن نمونه اي از آن به پنجره نمايش بازگرديد و مكان نما را به خط چهارم برنامه منتقل سازيد. حالا حرف X را از كلمه NEXT حذف كنيد. برنامه را اجرا كنيد. در اين زمان كادري تبادلي با پيغام "syntax error" ظاهر مي شود. خطي از برنامه كه داراي اشكال است پررنگ مي شود.
<H> را فشار دهيد تا اطلاعاتي راجع به اين نوع خطا به دست آوريد. براي بازگشت به حالت ويرايش <Esc> را فشار دهيد. مكان نما در خطي كه بايد تصحيح شود ظاهر مي گردد. بعد از اعمال تصحيح (بازگرداندن "x" به كلمه "next" )مي توان از كليدهاي جهت دار براي حركت دادن مكان نما به خطي ديگر استفاده كرد.
10-حالا بياييد برنامه را با افزودن خط زير قبل از خط سوم تغيير دهيم.
PRINT i:
جهت ايجاد فضايي براي خط جديد، مكان نما را به انتهاي خط دوم ببريد و كليد <Enter> را فشار دهيد.(مي توانيد مكان نما را به اول خط سوم نيز برده و <Enter> را فشار دهيد و آنگاه مكان نما را به يك خط بالاتر منتقل سازيد.) حالا خط را تايپ كنيد. انتقال مكان نما به خطي ديگر سبب مي شود تا Qbasic خط را به دنبالخطاهايي خاص چك كند، كلمات كليدي را با حروف بزرگ نمايش دهد و فاصله ها را تنظيم نمايد.
11-برنامه جديد را [run] نماييد. حالا هركدام از "Hello" ها شماره خواهند داشت.
12-كليدي را براي بازگشت به پنجره نمايش فشار دهيد.
13-مي توانيد برنامه را بر روي ديسكي قالب بندي شده يا ديسك سخت ذخيره نماييد تا بعدا بدون اينكه لازم باشد آن را دوباره تايپ كنيد بتوانيد آن را اجرا نمائيد. براي ذخيره كردن برنامه <Alt> را فشار داده و رها كنيد تا نوار منو فعال شود، سپس كليد <F> را فشار دهيد تا منوي File باز شود، آنگاه <A> را براي دستيابي به فرمان save as فشار دهيد.(اين تركيب كليدها به صورت خلاصه <Alt/Files/save as> يا <Alt/F/A> نوشته مي شود).
كادر تبادلي ظاهر مي گردد و از شما مي خواهد تا نامي براي برنامه وارد كنيد. اسمي حداكثر با 8 حرف يا عدد وارد كنيد و سپس كليد <Enter> را فشار دهيد. به عنوان نمونه ممكن است MYPROG1 را وارد كنيد. برنامه بر روي گرداننده ديسكي كه Qbasic از روي آن اجرا شده است، ذخيره مي گردد. برنامه در فايلي بنام MYPROG1.BAS ذخيره مي شود(سه حرف بعد از اسم، پسوند ناميده مي شود. اين پسوند مشخص مي كند كه فايل مورد نظر يك فايل بيسيك است)
اين فرآيند، ذخيره سازي برنامه ناميده مي شود.
14-حال فرض كنيد كه مي خواهيد برنامه جديدي بنويسيد. براي پاك كردن MYPROG از پنجره نمايش <Alt> را فشار داده و رها سازيد(براي فعال كردن نوار منو)، سپس <F> را فشار دهيد(تا منوي File باز شود) و آنگاه <N> را (براي "new") فشار دهيد.
15-در هر زمان مي توانيد فايل MYPROG1.BAS را با فشردن <Alt/F/0> و تايپ MYPROG1 در محل مكان نما و فشردن <Enter> در پنجره نمايش دوباره ظاهر سازيد.
16-جهت خروج از Qbasic، (Exit)<Alt/F/X> را فشار دهيد. اگر از آخرين ذخيره كردن فايل تغييراتي بر روي آن اعمال كرده باشيد، Qbasic اين امكان را مي دهد تا قبل از خروج از برنامه آن را ذخيره سازيد.
بنابراين همان طور كه مشخص است ايجاد، تغيير، اجرا و ذخيره در ويرايشگر Qbasic بسيار ساده مي باشد.
قبل از اينكه به فصل بعدي بپردازيم، برخي از كاربران مجرب بيسيك ممكن است به دنبال برخي از فراميني كه در ديگر نسخه هاي بيسيك به كار مي برده اند، باشند. لذا اين فصل را با بيان معادلهاي Qbasic اين فرامين به پايان مي بريم. فرامين بر اساس نامشان در بيسيك استاندارد آمده است.

طريقه اجراي وظايف بيسيك استاندارد
در اينجا ليستي از دستورات مستقيم بيسيك استاندارد آمده است. منظور از مستقيم اسن است كه در بيسيك به محض تايپ آنها و فشردن <Enter> كار خاصي انجام مي گيرد. به دنبال هر دستور، طريقه انجام آن كار در Qbasic توضيح داده شده است.
List:در بيسيك استاندارد، كل محتويات برنامه جاري را نمايش مي دهد. در Qbasic هميشه بخشي از برنامه در پنجره نمايش قابل رؤيت است. براي ديدن ساير قسمتهاي برنامه، مكان نما را در پنجره نمايش قرار داده و از كليدهاي <Ctrl+PgDn>, <Ctrl+Pgup>, <PgDn>, <PgUp> يا كليدهاي جهت دار استفاده كنيد.
save:<Alt/F/s> را فشار دهيد. اگر هنوز به برنامه نامي نداده باشيد، Qbasic به شما اعلان مي‌كند كه در كادر تبادلي نامي وارد كنيد.
Run: <shift+F5> را فشار دهيد. آنگاه Qbasic برنامه را ترجكه مي كند. بعد از خاتمه اجراي برنامه مي توانيد با فشردنكليدي به ويرايشگر بازگرديد.
LLIST: براي چاپ كامل برنامه بر روي چاپگر، <Alt/F/Enter> را فشار دهيد.


==================================================
طراحی وب سایت
پروژه های برنامه نویسی تجاری
دانلود پروژه های ASP.NET وب سایتهای آماده به همراه توضیحات
دانلود پروژه های سی شارپ و پایگاه داده SQL Server همراه توضیحات و مستندات
دانلود پروژه های UML نمودار Usecase نمودار class نمودرا activity نمودار state chart نمودار DFD و . . .
دانلود پروژه های حرفه ای پایگاه داده SQL Server به همراه مستندات و توضیحات
پروژه های حرفه ای پایگاه داده Microsoft access به همراه مستندات و توضیحات
دانلود پروژه های کارآفرینی
دانلود گزارشهای کارآموزی کارورزی تمامی رشته های دانشگاهی
قالب تمپلیت های آماده وب سایت ASP.NET به همراه Master page و دیتابیس
برنامه های ایجاد گالری عکس آنلاین با ASP.NET و JQuery و اسلایدشو به همراه کد و دیتابیس SQL کاملا Open Source واکنشگرا و ساده به همراه پایگاه داده
==================================================
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
01-25-2018, 03:24 AM
ارسال: #2
RE: مقایسه زبانهای برنامه نویسی 40 صفحه doc
LOAD: <Alt/F/O> را فشار دهيد تا فرمان "open a new program" اجرا گردد. فشدرن اين كليد تركيبي سبب نمايش كادر تبادلي تحت عنوان "open" مي شود كه در مستطيل File name عبارت "*.BAS" و فشردن <enter> مي توانيد برنامه را به درون حافظه بازگردانيد. يا مي توانيد با استفاده از كاراكترهاي عام DOS يعني * و ? و پسوند BAS. ليستي از فايلهاي روي ديسك را به نمايش درآوريد و هر كدام از فايلهايي را كه مي خواهيد با فشردن <Tab> انتخاب كرده <enter> را فشار دهيد. اگر Qbasic از شما درباره ذخيره فايل جاري سؤال كرد، پاسخ مناسب را با او بدهيد.
NEW: براي پاك كردن برنامه جاري از حافظه و شروع كار بر روي برنامه اي جديد، <Alt/F/N> ردا فشار دهيد. اگر Qbasic از شما پرسيد كه آيا مي خواهيد برنامه جاري را ذخيره سازيد پاسخ مناسب به او بدهيد.
SYSTEM: براي بازگشت به DOS، <Alt/F/X> را فشار دهيد. اگر Qbasic در مورد ذخيره فايل جاري از ما سؤال كرد، پاسخ مناسبي به آن بدهيد.
حالا مي دانيد كه براي ايجاد و اجراي يك برنامه كوچك Qbasic چه كار بايد بكنيد.

توانائيهاي ويرايشگر Qbasic
حركت مكان نما: مي توانيد مكان نما را به هر قسمت از صفحه برنامه كه مي خواهيد منتقل سازيد. كليدهاي جهت دارد بر روي تخته كليد عديي، مكان نما را يك خانه در جهت مشخص شده حركت مي دهند. هنگامي كه به همراه <Ctrl> مورد استفاده قرار مي گيرند، مكان نما را به ابتداي لغت سمت چپي يا سمت راستي منتقل مي سازند. بعلاوه ويرايشگر داراي دستوراتي است كه مكان نما را به ابتداي خط جاري، يا بالا يا پايين پنجره نمايش منتقل مي سازند.
پيمايش:فرآيند انتقال كل كتن به بالا يا پايين(يا چپ يا راست) بطوري كه بخش مخفي متن قابل رؤيت گردد، پيمايش ناميده مي شود. فراميني وجود دارد كه برنامه را يك خط بالا يا پايين، يك صفحه بالا يا پايين، يا به ابتدا يا انتها پيمايش مي كند.
جستجو يا جايگزيني:ويرايشگر مي تواند برنامه را به دنبال اولين محل وجود كاراكتر يا كلمه اي كه مشخص كرده ايد جسنجو نمايد. مي توانيد اين جستجو را براي يافتن ساير محلهاي وجود آن انجام دهيد. به عنوان پيشرفتي در اين فرايند، Qbasic اجازه مي دهد تا كاراكتر يا كلمه پيدا شده را با متني كه مشخص كرده ايد جايگزين شود.
دستكاري بلاك:مي توانيد كليه چيزهايي كه بين دو نقطه مشخص از برنامه قرار دارند را به صورت بلاك مشخص كنيد. (متن درون بلاك، پر رنگ نمايش مي يابد) مي توانيد بلاك علامت گذاري شده را به محلي ديگر از برنامه منتقل سازيد يا نسخه اي ديگر از آن در جاي ديگر توليد كنيد. همچنين مي توانيد كل بلاك را حذف كرده يا چاپ نماييد.
حذف كردن:كليدهاي <backspace> و <Del> در هر زمان يك كاراكتر را حذف
مي كنند.ويرايشگر داراي دستوراتي براي حذف خط حاوي مكان نما، كل از محل مكان نما تا پايان خط، يا كلمه سمت راست مكان نما مي باشد.
بازگرداندن:هنگامي كه چيزي را پاك مي كنيد، كاملا براي هميشه از بين نمي رود. مي توانيد آخرين متي را كه حذف نموده ايد بازگرداني كنيد. اين امر سبب حفاظت در برابر حذف تصادفي بلاك علامت گذاري شده اي كه مي خواستيد به محل ديگري از برنامه منتقل سازيد، مي شود.
ذخيره و بازيابي برنامه ها: مي توانيد هر برنامه نوشته شده توسط ويرايشگر را بر روي ديسك بنويسيد و بعدا آن را بازيابي نماييد.
اگر مي خواهيد اطلاعات بيشتري در رابطه با صفحه كليد داشته باشيد، Qbasic را اجرا نموده و به صورت زير عمي نمائيد.
2-كليد <Home> را فشار دهيد تا مكان نما به ابتداي خط بازگزدد. بطور كلي كليد <Home> مكان نما را به سمت چپ ترين نقطه خطي كه بر روي آن قرار دارد منتقل مي سازد.
3-چند حرف با استفاده از بخش مركزي صفحه كليد تايپ كنيد. كليدهاي <shift> كه با علامت مشخص شده اند براي بزرگ كردن حروف (يا نمايش علائم بالاي كليدها) به كار مي روند.
4-كليد <caps lock> را فشار دهيد و چند حرف ديگر تايپ كنيد. حروف به صورت بزرگ ظاهر خواهند شد. در اين وضعيت مي گوييم كه كامپيوتر در حالت حروف بزرگ است. براي بازگشت به حالت حروف كوچك، كليد <caps lock> را مجددا فشار دهيد. تنها كليدهاي الفبايي تحت تأثير اين كليد قرار مي گيرند.
5-كليد <Ctrl> را پايين نگه داريد و <Y> را فشار دهيد. اين تركيب، خطي كه مكان نما بر روي آن قرار دارد را اك مي كند.(تذكر: اين كليد تركيبي را به صورت <Ctrl+Y> نمايش مي دهيم.) خود مكان نما بر روي سمت چپ ترين ستون خط بر مي گردد.
6-حروفي را تايپ كنيد. حال ,backspace> را چند بار فشار دهيد. فشار دادن اين كليد در هربار سبب پاك شدن يك حرف مي شود. روش ديگر حذف يك حرف منتقل كردن مكان نما بر روي آن حرف و فشردن <Del> مي باشد(Del به جاي "delete" آمده است) تفاوتي بين اين دو روش وجود دارد: كليد <backspace> كاراكتري كه در سمت چپ مكان نما قرار دارد را پاك مي نمايد و كليد <Del> كاراكتري كه مكان نما بر روي ان قرار دارد را محو مي سازد.
7-چند حرف تايپ كنيد و با استفاده از كليدهاي جهت دار مناسب، مكان نما را زير اين حروف قرار دهيد. حال چند حرف ديگر تايپ نماييد. نوجه كنيد كه حروف جديد در محل جاري مكان نما درج مي گردند و بقيه هروف به سمت راست منتقل مي شوند. اين بدان خاطر است كه حالت درج فعال است. حالت رونويسي كه در آن تايپ حروف باعث نوشته شدن آنها بر روي حروف قبلي مي شود، با فشردن كليد <Ins> ايجاد مي شود. فشردن مجدد اين كليد ضامني سبب بازگشت دوباره به حالت درج مي شود. از اندازه مكان نما مي توانيد بفهميد كه در چه در حالتي قرار داريد؛ مكان نماي بزرگ مشخص كننده حالت رونويسي است.
8-حروف ديگري تايپ نماييد و مكان نما را چند خانه به چپ منتقل سازيد. حال كليد <End> را فشار دهد.مكان نما به انتهاي خط منتقل مي شود.
9-كليدي كه در سمت چپ كليد <Q> قرار دارد، كليد <Tab> خوانده مي شود. اين كليد با يك جفت فلش كه يكي به چپ و ديگري به راست اشاره مي كنند، علامت گذاري مي شود. در پنجره نمايش فشردن كليد Tab كه داراي اثري مانند چند بار فسردن space است.
10-حداكثر تعداد كاراكترهايي كه مي توانند در روي يك خط صفحه جاي گيرند را تايپ نماييد. توجه كنيد كه سمت چپ ترين كاراكترها را از صفحه خارج مي شوند تا جا براي كاراكترهاي جديد باز شود. تا 255 كاراكتر مي توان در روي يك خط تايپ نمود. برخي از برنامه ها در اين كتاب داراي خطهاي طولاني هستند.
11-كليد Enter براي ايجاد خط جديد در صفحه مورد استفاده قرار مي گيرد. ليكن كليد Enter باعث واگذاردن خط براي پردازش بيشتر مي شود. Qbasuc محتوي خط را مورد بررسي قرار مي دهد. اگر آن خط يك خط صحيح برنامه Qbasic نباشد، پيغامي ظاهر مي شود و به خطاي موجود اشاره مي كند. اگر آن خط، خط صحيحي از برنامه ، Qbasicباشد، در خط فاصله دهي هاي مشخص و بزرگ كردن حروف انجام مي پذيرد تا خط فرم استاندارد خود را به دست آورد.
12-كليد Alt نوار منو را فعال مي سازد. سپس فشردن يكي از روف پررنگ مانند <F> ، <E> ، <V> سبب انتخاب منويي مي شود. بعد از باز نمودن هر گزينه داراي يك حرف پر رنگ مي باشد. فشردن حرف پر رنگ سبب انتخاب گزينه مي شود. به عنوان نمونه فشردن A از منوي File گزينه save as را انتخاب مي نمايد. در اينجا نيز انتخاب مي تواند با استفاده از كليدهاي جهت دار و فشردن <Enter> صورت پذيرد.
13-كليد <Esc> براي بازگشت به پنجره نمايش بدون انتخاب هيچ منو، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.)

زبان برنامه نويسي جاوا (JAVA)
جاوا مفسر يك زبان برنامه نويسي است كه توسط شركت سان طراحي شده است . اين زبان برنامه نويسي شبيه زبان C است و مي تواند در محيط سيستم هاي عامل سلاريس كه نسخه اي از يونيكس مي باشد و ويندوز 95 و ويندوز NT اجرا شود . اين زبان كليه قابليتهاي برنامه نويسي از جمله نوشتن متن ، رسم تصوير ، انجام محاسبات پيچيده رياضي و ... را داراست . زبان جاوا به منظور برنامه نويسي در محيط اينترنت توليد شده است تا بسادگي بتوان امكان انتقال برنامه از يك دستگاه سخت افزار به ديگري را از طريق اين شبكه فراهم كرد و استفاده از آن به برنامه نويسان با تجربه توصيه مي شود.


FORTRAN
فرترن اولين زبان سطح بالا و يك زبان علمي جهت حل معادلات رياضي است كه توليد آن در سال 1954 به سرپرستي جان باكوز به منظور ايجاد زبان علمي در شركت IBM شروع و در سال 1957 روي IBM 704 معرفي گرديد كه بالغ بر 5/2 ميليون دلار هزينه برداشت . با استفاده از اين زبان حل معادلات رياضي بسيار ساده گرديد و بسيار مورد استقبال قرار گرفت . اين زبان در اكثر كامپيوترهاي كوچك و بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرد و همين استقبال فوق العاده سبب شد تا كار تهيه استاندارد در سال 1962 براي آن شروع شود كه يكي از آنها را نسخه پايه و ديگري را نسخه كامل يا گسترش يافته مي نامند . استاندارد زبان فرترن در سال 1966 مورد پذيرش سازمان استاندارد آمريكا قرار گرفت و اين اولين زباني بود كه به صورت استاندارد در آمد . برنامه هايي كه به اين زبان در يك كامپيوتر نوشته مي‌شود ، معمولاً به سادگي در ساير كامپيوترها نيز قابل استفاده مي باشد . فرترن نيز از دستورات ورودي ، خروجي ، محاسباتي ، منطقي ، مقايسه اي و ساير دستورات اساسي از قبيل READ ، WRITE ، GOTO ، STOP همان طور كه اين دستورها در زبان انگليسي انتظار مي رود استفاده مي شود .
زبان فرترن قابليت حل مسائل رياضي و آماري را دارا مي باشد ، لذا بسياري از بنامه هاي اين مقوله ها به اين زبان نوشته مي شوند . از ضعفهاي اين زبان اين است كه دنبال كردن منطق برنامه مشكل تر از ساير زبانهاي سطح بالا مي باشد و اين زبان براي پردازش فايل ها استفاده نمي شود ، لذا براي پردازش فايل ها و استفاده در امور تجاري ، زبان سطح بالاي ديگري به نام كوبول به وجود آمد .

PASCAL
اين زبان به افتخار بلزپاسكال دانشمند فرانسوي قرن هفدهم ميلادي ، پاسكال نامگذاري شده است . در اواخر سالهاي 1960 و اوايل 1970 توسط پروفسور نيكلاس ويرث در انستيتو فني فدرال سوئيس مطرح گرديد . اين زبان از قدرت بالايي در انجام امور علمي و تجاري برخوردار است و در بسياري از مدارس و كالج هاي دنيا جهت آموزش برنامه نويسي تدريس مي گردد و در سال 1983 توسط سازمان استانداردملي آمريكا به صورت استاندارد در آمد .
در اين بخش يك ارزيابي از ويژگيهاي پاسكال براي برنامه نويسي بزرگ ارائه مي كنيم . به همين دليل نسخة اصلي زبان را دراينجا در نظر مي گيريم . اكثر بي مناسبتي هاي بحث شده در اينجا توسط تأكيدات انجام شده توسط اجراهاي مدرن تصحيح شده اند . روالها و توابع براي تجزية يك برنامه به مدول ها مي باشد كه مي توانند براي اجراي آبسترهاي روالي استفاده گردند بنابراين زبان صرفاً برنامه نويسي روالي را پشتيباني مي كند . بعضي نسخه هاي بعدي زبان باعث اصلاح نسخة اصلي پاسكال با افزودن ويژگي هاي برنامه نويسي شئ گرا و مدول گرا شده اند. يك برنامه شامل عمليات و عبارت ها مي باشد . عمليات توسط زبان فراهم مي شوند يا بصورت تابع و روال مطرح مي گردند . يك روال يا تابع حاوي بيان ثوابت ، انواع ، متغيرها و ساير روال ها وتوابع است سازمان يك برنامة پاسكال يك ساختار درختي از مدول ها است . ساختار درختي لانه اي كردن مدول هايي سطح پايين تر را نشان مي دهد .
يك مسئلة اساسي آن است كه ساختار محدوديت ها را بر موارد يافت شده در طراحي تحميل نمي كند . در واقع ،‌ساختار امكان فراخواني هاي متعدد ديگر را فراهم مي سازد . مثلاً مي تواند A,B,C را فرابخواند . C ميتواند A,B را فرابخواند و غيره از طرف ديگر ، بعضي شرائط را تحميل مي كند كه ممكن است نامطلوب باشند . بعنوان مثال ، اگر ما كشف كنيم كه مدول F به آبستراكشن روالي فراهم شده توسط مدول E احتياج دارد ، ساختار فعلي ديگر كافي نمي باشد . مسئله با اين سازمان جديد آن است كه ساختار ديگر تفكيك سلسله مرتبه اي آبستراكشني را نمايش نمي دهد . مدول E يك آبستراكشن كمكي است كه توسط A بكار مي رود ، اگر چه تنها دليل براي تعويض آن در آن سطح در درخت آن است كه هر دو مدول B, F لازم است به آن مراجعه كنند . مسائل مشابهي براي متغير ها ، ثابت ها ،‌و انواع رخ مي دهند . ساختار درخت دسترسي به متغير هاي بيان شده را در محول هاي محصور كننده فراهم مي كند . بعلاوه ، اگر هر مدول N,M لازم باشد كه يك متغير را به اشتراك بگذارد ، اين متغير ممكن است در مدولي بيان شود كه از لحاظ استاتيكي N,M را هر دو محصور مي نمايد لذا متغير براي هر مدول محصور شدة ديگر توسط اين مدول قابل دسترسي مي شود . مسائل بعدي توسط طرح يك برنامة متني از پاسكال ايجاد مي شوند . كل برنامه يك متن يكنواخت واحد مي باشد .


==================================================
طراحی وب سایت
پروژه های برنامه نویسی تجاری
دانلود پروژه های ASP.NET وب سایتهای آماده به همراه توضیحات
دانلود پروژه های سی شارپ و پایگاه داده SQL Server همراه توضیحات و مستندات
دانلود پروژه های UML نمودار Usecase نمودار class نمودرا activity نمودار state chart نمودار DFD و . . .
دانلود پروژه های حرفه ای پایگاه داده SQL Server به همراه مستندات و توضیحات
پروژه های حرفه ای پایگاه داده Microsoft access به همراه مستندات و توضیحات
دانلود پروژه های کارآفرینی
دانلود گزارشهای کارآموزی کارورزی تمامی رشته های دانشگاهی
قالب تمپلیت های آماده وب سایت ASP.NET به همراه Master page و دیتابیس
برنامه های ایجاد گالری عکس آنلاین با ASP.NET و JQuery و اسلایدشو به همراه کد و دیتابیس SQL کاملا Open Source واکنشگرا و ساده به همراه پایگاه داده
==================================================
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
01-25-2018, 03:28 AM
ارسال: #3
RE: مقایسه زبانهای برنامه نویسی 40 صفحه doc
اگر برنامه بزرگ باشد ، مرزهاي مدول فوراً ديده نمي شوند ، حتي اگر برنامه نويسي از قرار دادهاي دقيق براي تعيين هويت استفاده نمايد . يك تسرروال مي تواند قبل از بدنة آن ديده شود ، (بدليل مداخله نمودن بيان هاي روال داخلي) ، در نتيجه ، برنامه ها به سختي خوانده شده يا اصلاح مي گردند . مسائل مربوط به پاسكال كه دراين فصل بحث مي شوند از ساختار بلوك ناشي مي گردند و بنابراين براي ساير زبان هاي شبيه به ALGOL صدق مي نمايند . ساختار بلوك براي برنامه نويسي كوچك كافي مي باشد زيرا بطور طبيعي پشتيباني را انجام مي دهد ولي براي ساختار بندي برنامه هاي بزرگ باارزش نمي باشد . ساختار برنامة حاصل ازلانه بندي ممكن است با ساختار يافت شده در طي طراحي مداخله نمايد . اين امر مي تواند به نوشتن ، خواندن و اصلاح برنامه ها لطمه بزند . پرسش مهم ديگر در ارتباط با پاسكال اوليه ، كه تعريف زبان رسمي را فراهم مي كند اين موضوع را اصلاً اشاره نمي نمايد . مثلاً ، گزارش اوليه پرسش هاي زير را باقي مي گذارد . به چه موجوديت هاي برنامه اي مي تواند يك صدور واحد تأليف مجزا باشد ؟ چگونه يك رابط واحد معين مي شود ؟ چه مقدار از كنترل نوع در مورد رابط هاي واحد انجام مي شود ؟
اجراهاي متفاوت راه حل هاي متفاوت را براي اين نكات پذيرفته اند . در نتيجه برنامه هاي پاسكال توسعه يافته بر روي سكوهاي متفاوت ممكن است ناسازگار باشد . مثلاً ، بعضي اجراها به روال هاي سطح خارجي وتوابع سطح خارجي اجازه مي دهند كه بطور مستقل كامپايل شوند . واحدهاي كامپايل شده بطور مستقل از طريق يك ارتباط دهندة استاندارد جمع آوري و سر هم مي شوند كه اتصالات بين موجوديت هاي وارد شده توسط هر مدول و موجوديت هاي صادر شده بر طرف مي كند .
هيچ كنترل درون مدولي انجام نمي شوند تا تاييد كنند آيا يك احضار براي يك روال خارجي با بيان روال مربوطه سازگار است يا خير . خطاهاي از اين نوع ممكن است دست نيافته باقي بماند ساير اجراهاي پاسكال امكانات كامپايل كردن مجزاي سالم تري را براساس نماد گذاري يك مدول فراهم مي كنند كه يك سري از ثوابت ، روال ها و انواع را احاطه مي نمايد .

C
زبان C در آزمايشگاه BELL در اوايل دهه 1970 به منظور تكميل و بازنويسي نسخه اول سيستم عامل unix طراحي شد و امروزه نسخه هاي مختلفي از زبان C به وجود آمده است گرچه C يك زبان سطح بالاست ولي غالباً به عنوان زبان برنامه نويسي سيستم و يا براي رفع نيازهايي كه در گذشته به كمك زبان اسمبلي برطرف مي شدند استفاده مي شود . همچنين بسياري از نرم افزارهاي اساسي كامپيوتر به اين زبان نوشته مي شدند . فراگيري اين زبان براي مبتديان كاري دشوار است .
زبان C تعاريف تابع را بصورت واحدهايي براي تفكيك يك برنامه به دو آبستراكشن روال فراهم مي كند . توابع ممكن است بعداً از طريق توابع لانه بندي شدة محلي تفكيك نشوند بعلاوه ، C متكي بر يك حداقل ويژگي هاي زبان و تعدادي از قرار دادها براي پشتيباني برنامه نويسي بزرگ مي باشد . اين قرار دادها توسط برنامه نويسهاي C بخوبي شناسايي مي شوند و حتي در ابزارهايي منعكس مي گردند كه براي پشتيباني زبان توسعه يافته اند . در واقع ، بخش عمدة برنامه نويسي در پشتيباني بزرگ توسط فرمان هاي دخول فايل پيش پردازندة C فراهم مي شود .

احاطه كردن
واحد احاطه كردن در C يك فايل است . نوعاً ، موجوديت هاي بيان شده در سر يك فايل براي توابع درآن فايل قابل رويت هستند و همچنين براي توابع در ساير فايل ها فاهم مي باشند اگر آن توابع آنها را بيان كنند . عبارت extern int max بيان مي كند كه متغير max بكار رفته در اينجا تعريف مي شود و محل ذخيره براي آن درجاي ديگر آن تابع معلوم مي باشند . متغيرهاي بيان شده در خارج از توابع فرض مي شوند كه برا ساير واحدها موجود مي باشند اگر آنها را با استفاده از معين كنندة extern بيان نمايند . اما يك واحد ممكن است تصميم بگيرد كه چنين متغيرهايي را از ساير واحدها با بيان كردن استاتيك آنها ، پنهان نمايد .

رابط و اجرا : واحد C از مدولاريته فيزيكي يك فايل است .
هيچ پشتيباني زباني براي جدا سازي يك رابط مدول از اجراي آن وجود ندارد . در عوض ، طبق قرار داد ، يك مدول منطقي در C توسط دو مدول فيزيكي (فايل ها) اجرا مي شود ، كه مكن است آن را رابط مدول و اجراي آن بناميم . رابط ، موسوم به يك header يا يك فايل include ، تمام علائم صادر شده توسط مدول را بيان مي كند و بنابراين براي مشتريان مدول فراهم مي باشد . فايل header حاوي اطلاعات ضروري براي ارضاء سيستم نمونه است هنگامي كه مدول هاي مشتري كامپايل مي شوند . فايل اجرايي مدول حاوي خش خصوصي از مدول است و سرويس هاي صادر شده را اجرا مي كند . يك مدولي مشتري كه نياز دارد كه از عملكرد مدول ديگر استفاده كند فايل header از مدول فراهم كننده را در بردارد و به فايل اجرا وصل مي شود . يك فايل header ممكن است ثوابت را بيان كند يا تعاريف نوع ، متغيرها و توابع را ذكر نمايد (معرفي نمايد) فقط علامت تابع يعني prototype فراخوانده شده در C توسط اعلام داده مي شود . يعني تعريف تابع در فايل اجرا ظاهر گردد . هر نوع اسامي تعريف شده در سطح خارجي يك فايل يعني نه در داخل توابع ـ در سراسر آن فايل معلوم هستند و ممكن است در خارج از آن فايل معلوم باشند . فايل هاي Header لحاظ شده توسط يك مدول ، كامپايلر را قادر مي سازد تا مدول را جدا از ساير فايل هاي اجرا ، كامپايل نمايد . مدول شئ ، مقصد توليد شده توسط كامپايلر شامل مراجع تجزيه نشده براي آن متغير ها وتوابع توسعه يافته از طريق فايل هاي header مي باشد . اتصال دهنده چندين مدول كامپايل شدة مجزا را به صورت يك مدول قابل اجرا تركيب مي كند و مرجع هاي داخل مدول را در فرآيند ، تجزيه مي نمايد . فايل header معمولاً با يك زائدة h ، نام گذاري مي شود و فايل اجرا با يك زائدة C ناميده مي شود . اين قرار دادها برفقدان پشتيباني آشكار براي سازمان دهي برنامه غلبه كرده اند . شكل 9 . 5 فايل هاي header و اجرا را راي يك مدول نشان مي دهد كه يك ساختار اطلاعات پشته را نشان مي دهد .
همانطور كه ملاحظه مي شود ، در داخل فايل زبان هيچ امكانات محصور سازي را فراهم نمي نمايد . در واقع ، اين خاصيت توسط برنامة اصلي براي مقدار دهي اولية پشته هاي 51 و 52 توسط قرار دادن اشاره گرهاي پشتة آنها برابر با 5 استفاده مي شود . راه هايي براي اجراي اين برنامه براي كاهش اين تداخل بين مشتري و سرويس دهنده وجود دارند ، اما تمام آنها بستگي به دقت برنامه نويس دارد . هيچ كنترلي بر آنچه كه صادر مي شود وجود ندارد : طبق پيش فرض ، تمام موجوديت هاي در يك فايل صادر مي شوند . فايل ها ممكن است بطور مجزا كامپايل شوند و مراجع درون فايل در زمان اتصال بدون هيچ نوع كنترلي تجزيه شوند . يك فايل ممكن است كامپايل شود مادامي كه همة فايل هاي header كه او در بر مي گيرد موجود باشند .

سازمان دهي برنامه
تمام فايل ها داراي ساختار مشابه هستند غير از اينكه فقط يكي از فايل ها بايد حاوي يك تابع به نام name باشد كه براي آغاز اجراي برنامه استفاده مي شود . بدليل اينكه توابع مجاز نمي باشند كه در C لانه بندي شوند ، مسائل لانه بندي پاسكال رخ نميدهند .
هيچ امكانات صادرات و واردات آشكاري وجود ندارد . دو وسيله براي كنترل كردن دورنمايي اسامي در فايل ها وجود دارد . static,extern :
• تمام توابع تعريف شده در يك فايل براي صدور توسط پيش فرض موجود هستند . متغير ها ممكن است توسط تعريف كردن آشكار آنها وارد شوند ( با استفاده از extern )
براي جلوگيري از وارد شدن يك موجوديت و محدود كردن دورنمايي موجوديت يك مدول ممكن است چنين موجوديت اي را ( تابع يا متغير)static تعريف كند .
دو خط زير متغير صحيح maximum-length را وارد مي كند و متغير صحيحlocal-size را از مدول هاي ديگر پنهان مي نمايد .
کد:
exten int maximum-length
static int local –size
علامت static برروي نمادهاي صادر شده در زمان ارتباط تأثير مي گذارد . يك مدول كامپايل شده اسامي روال هاي ( غير استاتيك ) و متغير ها را به صورت نمادهاي تعريف شده براي ارتباط دهنده ، صادر مي كند . يك مدول كامپايل شده داراي مراجع تجزيه نشده براي هر نماد تخصيص يافته بصورت extern درمدول مي باشد . ارتباط دهنده تلاش مي نمايد تا جنين مراجع تجزيه نشده اي را با نمادهاي تعريف شده توسط ساير مدول ها منطبق نمايد .
C++ براساس C است و اعتماد C بر قراردادها را به اشتراك مي گذارد . همچنين از يك فايل به صورت واحد مدولاريته فيزيكي استفاده مي كند .C++ مانند C توابع را به صورت يك ساختار تجزيه براي اجراي عمليات انتزاعي فراهم مي كند . با اين حال ،C++ يك واحد مدولاريته منطقي فراهم مي كند كه اجراي انواع اطلاعات انتزاعي را فراهم مي كند . كلاس ها ممكن است براي اجراي انواع اطلاعات انتزاعي ژنريك استفاده شود . كلاس احاطه و كنترل را بر رابط ها فراهم مي كند . كلاس ها داراي كاربرد هاي بسياري در C++ هستند . در اين فصل ، كاربرد كلاس ها بصورت مدول ها مرور مي كنيم .

محصور سازي :
واحد مدولاريته منطقي در C++ ، كلاس مي باشد . يك كلاس براي مقاصد مختلفي عمل مي كند .
شامل : 5 تعريف يك نوع اطلاعات جديد (تعريف شده توسط كاربر)
احاطه سازي يك گروه از موجوديت هاي درداخل يك گروه
موجوديت هاي تعريف شده توسط يك كلاس يا عمومي هستند كه به مستريان صادر مي شوند يا خصوصي هستند كه از مشتريان پنهان مي مانند . همچنين متغيرهاي حفاظت شده وجود دارند. كلاس يك وع تعريف شده توسط كاربر را تعريف مي كند . يعني استفاده از سرويس هاي پيشنهاد شده توسط يك كلاس ، مشتري بايد ابتدا يك نمونه از كلاس موسوم به Object را ايجاد كند . كلاس ها ممكن است لانه بندي شوند . اما همانطور كه در مورد پاسكال ديديم ، لانه بندي ممكن است فقط براي برنامه نويسي در اندازة كوچك بكار برود و از برنامة كمكي utility براي برنامه نويسي ژنريك را پشتيباني كنند .

سازمان دهي برنامه
كلاس ها انتزاع ها را تعريف مي كنند كه از آنها برنامه قرار است تشكيل شود . برنامة اصلي يا يك مشتري نمونه هاي كلاس ها را ايجاد مي كند و آنها را براي اجراي وظيفة مورد نظر فرا مي خواند . يك پشته از اعداد صحيح را اجرا مي كند . طبق قرار داد ،‌رابط و اجرايي يك كلاس به دو فايل مجزا مي شوند ، يك فايل header و يك فايل اجرا اپراتور عملكرد : بكار رفته در stack : push براي تجزية دورنمايي اسامي استفاده مي شود . و در اين حالت نشان مي دهد كه عمل push در يك عمليات كلاس stack مي باشد . بطور كلي × :: × به × در دور نماي × اتلاق مي شوود ؛ ×:: به × در محيط جهاني اتلاق مي شود . بعضي نكات براي مشاهدهدربارة اين برنامه به شرح زير هستند :
× . دربرنامة اصلي پشته ها به همان صورتي تعريف مي شوند كه متغيرهاي انواع تعريف شده توسط زبان تعريف مي گردند . عمليات صادر شده توسط پشته ـ push و pop ـ در برنامة اصلي توسط استفاده از نماد گذاري dot و دسترسي به عمليات مطلوب از ايشان پشته (s1 يا s2) احضار مي شوند . تعاريف عمليات push و pop ممكن است در دنة كلاس يا خارج از آن ظاهر گردد . و بالاخره در بعضي حالت ها ، كامپايلر سعي مي كند تا كد توابع عضو در خط را گسترش دهد تا از سربار شدن يك احضار تابع پرهيز گردد .

جهت مطالعه ادامه ، لطفا فایل ضمیمه را دانلود فرمائید. لطفا پس از دانلود و یا مطالعه این مطلب یک فاتحه رفتگان مرا میهمان نمایید . . .



فایل‌(های) پیوست شده
.docx  ProgrammingLangs40Pages.docx (اندازه: 64.49 KB / تعداد دفعات دریافت: 184)


==================================================
طراحی وب سایت
پروژه های برنامه نویسی تجاری
دانلود پروژه های ASP.NET وب سایتهای آماده به همراه توضیحات
دانلود پروژه های سی شارپ و پایگاه داده SQL Server همراه توضیحات و مستندات
دانلود پروژه های UML نمودار Usecase نمودار class نمودرا activity نمودار state chart نمودار DFD و . . .
دانلود پروژه های حرفه ای پایگاه داده SQL Server به همراه مستندات و توضیحات
پروژه های حرفه ای پایگاه داده Microsoft access به همراه مستندات و توضیحات
دانلود پروژه های کارآفرینی
دانلود گزارشهای کارآموزی کارورزی تمامی رشته های دانشگاهی
قالب تمپلیت های آماده وب سایت ASP.NET به همراه Master page و دیتابیس
برنامه های ایجاد گالری عکس آنلاین با ASP.NET و JQuery و اسلایدشو به همراه کد و دیتابیس SQL کاملا Open Source واکنشگرا و ساده به همراه پایگاه داده
==================================================
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان