انجمن وب سایت مشاوره در زمینه پروژه های برنامه نویسی و طراحی وب سایتهای تجاری

نسخه‌ی کامل: آموزش برنامه نویسی وب سایت فروشگاه 106 صفحه doc
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل اول - تجارت الكترونيك 2
فصل دوم - شناسايي سيستم 14
2-1- امكان سنجي و نياز سنجي 14
2-2- مراحل انجام كاري 19
2-3- تعيين وظايف و نقشه سايت 21
2-4- پايگاه داده ها و ERD 23
2-5- طراحي سيستم و DFD ها 33
فصل سوم- ابزارهاي مورد استفاده در انجام اين پروژه 43
3-1- ASP.NET 44
3-2- پايگاه داده SQL 48
فصل چهارم- كدها و توابع مهم برنامه 51
4-1- كد هاي مربوط به رفتن به صفحات ديگر 51
4-2- كد هاي مربوط به اتصال برنامه به پايگاه داده SQL 52
4-3- باز كردن پايگاه داده انجام عمليات و بستن پايگاه داده 54
4-4- استفاده از اطلاعات داخل DS 54
4-5- مقابله با خطا ها 55
4-6- دستورات مربوط به Sign in 56
4-7- كدهاي مربوط به ثبت نام كاربر 61
4-8- ابزار مربوط به صفحه Product 63
4-9- كدهاي زمان اجراي صفحه Product 67
4-10- كدهاي مربوط به انتخاب گروه در صفحه Product 69
4-11- كدهاي مربوط به جستجو در صفحه 70
4-12- كدهاي مربوط به انتخاب محصول 72
4-13كدهاي مربوط به صفحه بارگذاري صفحه Order 74
4-14- كدهاي مربوط به دكمه ADD در صفحه Order 77
4-15- كدهاي مربوط به تاييد و خريد سفارشات در صفحه Orders 79
4-16- كدهاي مربوط به دكمه تاييد خريد در صفحه CheckCredits 80
فصل پنجم- نحوه كار با سايت 87
فصل ششم- جمع بندی و نتیجه گیری 105
منابع 106

فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2-1- تصوير سايت هك شده بانك تجارت 18
شکل 2-2- (ERD Plan ) 32
شکل 2-3- نقشه كلي سايت 33
شکل 2-4- DFD Level 0 35
شکل 2-5- DFD Level 1 36
شکل 2-6- DFD Level 1 37
شکل 2-7- DFD Level 2.1 38
شکل 2-8- DFD Level 2.2 39
شکل 2-9- DFD Level 2.3 40
شکل 2-10- DFD Level 2.4 41
شکل 2-11- DFD Level 2.5 42
شکل 4-1- صفحه ErrorPage.aspx 60
شکل 4-2- پيغام خطا 60
شکل 4-3- صفحه logedInPane 61
شکل 4-4- صفحهlogedIn 61
شکل 4-5- GridView 63
شکل 4-6- Choose Data Source 64
شکل 4-7- DataBase 64
شکل 4-8 New Connection 65
شکل 4-9-Browse 65
شکل 4-10جدول براي اين GridView 66
شکل 4-11- Finish 67
شکل 4-12= DropDownList 69
شکل 4-13- جستجو 70
شکل 4-14- انتخاب محصول 72
شکل 4-15- جزيئات محصول انتخاب شده 75
شکل 4-16- ImageButton1 77
شکل 4-17- تاييد و خريد سفارشات 79
شکل 4-18- به دكمه تاييد خريد در صفحه 81
شکل 5-1- صفحه اصلی 87
شکل 5-2- صفحه ارتباط با مدير 88
شکل 5-3- صفحه مربوط به كالاها 89
شکل 5-4- صفحه Login 90
شکل 5-5- صفحه عضويت 91
شکل 5-6- صفحه پر كردن فرم اشتباه 92
شکل 5-7- صفحه پيام تبريك 93
شکل 5-8- صفحه وارد كردن نام كاربري 93
شکل 5-9- كاربر با نام كاربري و كلمه عبور 94
شکل 5-10- بخش خريد 95
شکل 5-11- بخش خريد 96
شکل 5-12- خطای بخش خريد 97
شکل 5-13- گزينه Login user 98
شکل 5-14- صفحه خوش آمد 99
شکل 5-15- Control Panel 100
شکل 5-16- Administrator Control panel 101
شکل 5-17- Manage User(s) 102
شکل 5-18- Manage Products 102
شکل 5-19- Manage Category 103
شکل 5-20- Manage Message 104


فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- جدول مراحل انجام كار 19
جدول2-2- جدول tblMembers 26
جدول2-3- جدول TblProducts-Overview 28
جدول2-4- جدول TblCats-Overview 28
جدول2-5-جدول TblOrder-Overview 29
جدول2-6-جدول tblContacts-Overview 30
جدول2-7-جدول tblCredits-Overview 31
جدول2-8-- جدول tblRoles –Overview 31


تجارت الكترونيكي طي ساليان اخير با استقبال گسترده جوامع بشري روبرو شده است . امروزه كمتر شخصي را مي توان يافت كه واژه فوق براي او بيگانه باشد. نشريات ، راديو و تلويزيون بصورت روزانه موضوعاتي در رابطه با تجارت الكترونيكي را منتشر و افراد و كارشناسان از زواياي متفاوت به بررسي مقوله فوق مي پردازند.شركت و موسسات ارائه دهنده كالا و يا خدمات همگام با سير تحولات جهاتي در زمينه تجارت الكترونيكي در تلاش براي تغيير ساختار منطقي و فيزيكي سازمان خود در اين زمينه مي باشند.

فصل اول - تجارت الكترونيك
قبل از بررسي " تجارت الكترونيكي "، لازم است در ابتدا يك تصوير ذهني مناسب ازتجارت سنتي را ارائه نمائيم.
در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الكترونيكي "نيز آشنا خواهيم شد. براي واژه "تجارت" در اكثر واژه نامه ها تعاريف زير ارائه شده است : مبادلات اجتماعي : تبادل ايده ها ، عقايد و تمايلات ( خواسته ها ) مبادله يا خريد و فروش كالا در مقياس بالا كه شامل ترابري از نقطه به نقطه ديگر است. در ادامه تعريف دوم ارائه شده براي "تجارت " را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روي آن متمركز خواهيم شد. تجارت در ساده ترين نگاه ، مبادله كالا و خدمات بمنظور كسب درآمد ( پول ) است . زندگي انسان مملو از فرآيندهاي تجاري بوده و تجارت با ميليونها شكل متفاوت در زندگي بشريت نمود پيدا كرده است . زمانيكه كالاي مورد نظر خود را از يك فروشگاه تامين و خريداري مي نمائيد ، در تجارت شريك و در فرآيندهاي آن درگير شده ايد.در صورتيكه در شركتي مشغول بكار هستيد كه كالائي را توليد مي نمايد ، درگير يكي ديگر از زنجيره هاي تجارت شده ايد.
تمام جلوه هاي تجارت با هر رويكرد و سياستي داراي خصايص زير مي باشند : خريداران . افراديكه با استفاده از پول خود قصد خريد يك كالا و يا خدمات را دارند. فروشندگان . افراديكه كالا و خدمات مورد نياز خريداران را ارائه مي دهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسيم مي گردند : خرده فروشان ، كه كالا و يا خدماتي را مستقيما" در اختيار متقاضيان قرار داده و عمده فروشان و عوامل فروش ، كه كالا و خدمات خود را در اختيار خرده فروشان و ساير موسسات تجاري مي نمايند. توليدكنندگان . افراديكه كالا و يا خدماتي را ايجاد تا فروشندگان آنها را در اختيار خريداران قرار دهند. يك توليد كننده با توجه به ماهيت كار خود همواره يك فروشنده نيز خواهد بود. توليدكنندگان كالاي توليدي خود را به عمده فروشان ، خرده فروشان و يا مستقيما" به مصرف كننده گان مي فروشند. همانگونه كه مشاهده مي گردد ، "تجارت " از زاويه فوق داراي مفاهيم ساده اي است . تجارت از خريد يك محصول ساده نظير " بستني " تا موارد پيچيده اي نظير اجاره ماهواره را شامل مي گردد. تمام جلوه هاي تجارت از ساده ترين سطح تا پيچيده ترين حالت آن ، بر مقولاتي همچون : خريداران ، فروشندگان و توليدكنندگان متمركز خواهد بود. عناصر تجارت زمانيكه قصد معرفي عناصر ذيربط در تجارت و فعاليت هاي تجاري وجود داشته باشد ، موضوعات و موارد مورد نظر بدليل درگير شدن با جزئيات پيچيده تر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذيل تمام المان هاي ذيربط در يك فعاليت تجاري معمولي را تشريح مي نمايد. در اين حالت ، فعاليت شامل فروش برخي محصولات توسط يك خرده فروش به مصرف كننده است :
* در صورت تمايل فروش محصول و يا محصولاتي به يك مصرف كننده ، مسئله اساسي داشتن كالا و يا خدماتي خاص براي عرضه است . كالا مي تواند هر چيزي را شامل گردد. .فروشنده ، ممكن است كالاي خود را مستقيما" از توليد كننده و يا از طريق يك عامل فروش تهيه كرده باشد. در برخي حالات ممكن است فروشنده ، خود كالائي را توليد و بقروش مي رساند.
* فروشنده براي فروش كالا و يا خدمات مي بايست " مكاني مناسب " را در اختيار داشته باشد. مكان مورد نظر مي تواند در برخي حالات بسيار موقتي باشد. مثلا" يك شماره تلفن خود بمنزله يك مكان است . در چنين مواردي متقاضي كالا و يا خدمات با تماس تلفني با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دريافت كالاي مورد نظر خود خواهد بود. براي اكثر كالاهاي فيزيكي مي بايست مكان ارائه كالا ، يك مغازه و يا فروشگاه باشد.
* براي فروش كالا و يا خدمات ، فروشندگان مي بايست از راهكارهائي براي جذب افراد به مكان خود استفاده نمايند. فرآيند فوق " ماركتينگ " ناميده مي شود.در صورتيكه افراد از محل و مكان ارائه يك كالا و خدمات آگاهي نداشته باشند ، امكان فروش هيچگونه كالائي وجود نخواهد داشت . انتخاب محل ارائه كالا در يك مركز تجاري شلوغ ، يكي از روش هاي افزايش تردد به مكان ارائه كالا است. ارسال پستي كاتولوگ ها ي مربوط به محصولات ، يكي ديگر از روش هاي معرفي مكان ارائه يك كالا و يا خدمات است . استفاده از شيوه هاي متفاوت تبليغاتي، راهكاري ديگر در معرفي مكان ارائه كالا است .
* فروشنده نيازمند روشي براي دريافت سفارشات است . استفاده از تلفن و نامه ، نمونه هائي از روش هاي دريافت سفارش متقاضيان مي باشد. حضور فيزيكي در مكان ارائه يك كالا و يا خدمات از ديگر روش هاي سنتي براي ثبت سفارش كالا است . پس از ثبت سفارش ، فرآيندهاي لازم توسط پرسنل شاغل در شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا و يا خدمات انجام خواهد گرفت .
* فروشنده نيازمند روشي براي دريافت پول است . استفاده از چك ، كارت اعتباري و يا پول نقد روش هاي موجود در اين زمينه مي باشند. در برخي از فعاليت هاي تجاري از فروشنده تا زمان توزيع كالا پولي دريافت نمي گردد.
* فروشنده نيازمند استفاده از روشي براي عرضه و توزيع كالا و يا خدمات مي باشد. در برخي از سيستم ها بمحض انتخاب كالا توسط مشتري و پرداخت وجه آن ، عمليات توزيع كالا بصورت اتوماتيك انجام خواهد شد. در سيستم هاي ثبت سفارش مبتني بر نامه ، كالاي خريداري شده پس از بسته بندي به مقصد مشتري ارسال خواهد شد. در موارديكه حجم كالا زياد نباشد از مبادلات پستي بمنظور ارسال كالا استفاده شده و در موارديكه حجم كالا زياد باشد از كاميون ، قطار و يا كشتي براي ارسال و توزيع كالا استفاده مي گردد.
* در برخي موارد ، خريداران يك كالا تمايل و علاقه اي نسبت به آن چيزي كه خريداري نموده اند نداشته و قصد برگشت آن را دارند. فروشندگان كالا و يا خدمات مي بايست از روش هائي براي قبول موارد "برگشت از فروش " استفاده نمايند. * در برخي موارد ممكن است كالائي در زمان توزيع آسيب ديده باشد. فروشندگان مي بايست از روش هاي براي تضمين گارانتي استفاده نمايند.
* برخي از كالاهاي ارائه شده به مشتريان داراي پيچيدگي هاي خاص خود بوده و نيازمند استفاده از خدمات پس از فروش و يا حمايت فني مي باشند. در چنين مواردي وجود بخش هائي در شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا و يا خدمات الزامي خواهد بود. كامپيوتر يكي از نمونه كالاهائي است كه نيازمند خدمات پس از فروش و حمايت فني از ديدگاه مشتريان ( خريداران ) خواهد بود. تمام عناصر اشاره شده را مي توان در يك شركت تجاري سنتي مشاهده كرد. فعاليت هاي تجاري شركت هاي فوق مي تواند شامل مقوله هاي متفاوتي باشد.
در تجارت الكترونيكي تمام عناصر اشاره شده ، حضوري مشهود با تغييرات خاصي دارند. بمنظور مديريت و اجراي تجارت الكترونيكي به عناصر زير نياز خواهد بود : يك محصول محلي براي فروش كالا. در تجارت الكترونيكي يك وب سايت بمنزله مكان ارائه كالا و يا خدمات خواهد بود. استفاده از روش و يا روش هائي براي مراجعه به سايت استفاده از روشي براي ثبت سفارش .( اغلب بصورت فرم ها ئي در نظر گرفته مي شود) استفاده از روشي براي دريافت پول . ( كارت اعتباري از نمونه هاي متداول است ) استفاده از روشي براي توزيع كالا استفاده از روشي براي موارد برگشت داده شده توسط خريداران استفاده از روشي براي موارد مربوط به گارانتي استفاده از روشي براي ارائه خدمات پس از فروش ( پست الكترونيكي ، ارائه پايگاه هاي اطلاع رساني و...) چرا تبليغات زياد ؟ پيرامون تجارت الكترونيكي تبليغات زياد و گاها" بي رويه اي انجام مي گيرد.
علت تبليغات زياد در رابطه با تجارت الكترونيكي را مي توان با استناد به برخي از آمارها و ارقام موجود متوجه شد:
* تا سال 2001 ميلادي بالغ بر 17 ميليارد دلار در سطح خرده فروشي مبادلات تجاري صورت گرفته است .
* تعداد استفاده كنندگان از تجارت الكترونيكي از رقم 1.3 ميليون نفر در سال 1996 به 8 ميليون نفر در سال 2001 رسيده است .
* 70 درصد كاربران و استفاده كنندگان از كامپيوتر در منزل به اينترنت متصل و اين گروه 60 درصد خريد از طريق اينترنت را انجام داده اند. بر اساس آمارهاي موجود ، گروه كالاهاي زير داراي بيشترين ميزان فروش تجارت الكترونيكي را بخود اختصاص داده اند : محصولات كامپيوتري ( نرم افزار ، سخت افزار ) كتاب خدمات مالي سرگرمي ها موزيك الكترونيك هاي خانگي پوشاك هدايا و گل خدمات مسافرتي اسباب بازي بليط فروشي اطلاعات بررسي شركت Dell امروزه شركت هاي كوچك و بزرگ با حركات سراسيمه و شتابان بسرعت بسمت استفاده از محيط جديد ( اينترنت ) براي ارائه كالا و يا خدمات مي باشند. علت اين همه تعجيل و بنوعي شيدائي در چيست ؟ شركت Dell يكي از موفقترين شركت هاي موجود در زمينه تجارت الكترونيكي است . بدين منظور شايسته است در اين بخش به بررسي وضعيت شركت فوق در زمينه تجارت الكترونيكي پرداخته و از اين رهگذر از تجارب موجود استفاده كرد. Dell يكي از صدها شركتي است كه كامپيوترهاي شخصي توليدي خود را در اختيار مشتريان حقيقي و يا حقوقي قرار مي دهد. فعاليت اقتصادي Dell با درج آگهي در پشت جلد مجلات كامپيوتري و فروش كامپيوتر از طريق تلفن ، آغاز گرديد. امروزه حضور شركت Dell در عرصه تجارت الكترونيكي بسرعت متداول و عمومي شده است .شركت فوق ، قادر به ارائه كالاهاي بيشماري از طريق وب شده است . بر اساس آمارهاي موجود ، فروش روزانه Dell ، چهارده ميليون دلار بوده و تقريبا" 25 درصد فروش اين شركت از طريق وب انجام مي گيرد. شركت Dell قبل از استفاده از تجارت الكترونيكي ، اكثر سفارشات خود را از طريق تلفن اخذ و با استفاده از پست آنها را براي خريداران خود ، ارسال مي كرد. با توجه به فروش 25 درصدي شركت فوق از طريق وب مي توان به جايگاه و اهميت موضوع تجارت الكترونيكي بيش از گذشته واقف گرديد.
در اين راستا مي توان به موارد زير اشاره كرد:
* در صورتيكه شركت Dell توانسته باشد، ميزان فروش از طريق تلفن را 25 درصد كاهش و 25 درصد به ميزان فروش خود از طريق وب بيفزايد ، دليل روشن و قاطعي براي وجود مزاياي تجارت الكترونيكي وجود ندارد؟ Dell صرفا" كامپيوتر عرضه مي نمايد. در صورتيكه مديريت فروش از طريق وب هزينه هاي كمتري را به يك سازمان تحميل نمايد و يا افراديكه از طريق وب كالاي خود را خريداري مي نمايند ، اقدام به خريد تجهيزات كمكي ديگري نمايند و يا اگر هزينه هاي عمليات فروش از طريق وب بمراتب كمترشده و يا اگر ارائه كالا بر روي وب باعث افزايش خريداران و حجم عمليات فروش گردد ، استفاده از تجارت الكترونيكي براي شركت Dell مقرون بصرفه و توام با افزايش بهره وري بوده است .
* در صورتيكه شركت Dell ، در فرآيند فروش كالا از طريق وب ، فروش سنتي و مبتني بر تلفن خود را از دست ندهد ، چه اتفاقي مي افتد؟اين موضوع مي تواند صحت داشته باشد ، اين موضوع به تمايل عده اي براي خريد كالا از طريق وب بستگي خواهد داشت . گرايش بسمت خريد از طريق اينترنت بصورت يك نياز مطرح شده است و از اين بابت نگراني چنداني وجود نخواهد داشت .
* در رابطه با فروش عقيده اي وجود دارد كه : زمانيكه يك مشتري كار خود را با يك فروشنده آغاز مي نمايد ، نگهداري آن مشتري براي فروشنده بمراتب راحت تر از جذب مشتريان جديد است . بنابراين در صورتيكه تصميم به ايجاد يك وب سايت زودتر اتحاذ گردد ، نسبت به ساير فروشندگان كه بعدا" تصميم فوق را اتخاذ خواهند كرد ،پيشقدم خواهيد بود. شركت Dell سايت خود را خيلي زود طراحي و پياده سازي نموده و از اين طريق از ساير رقباي خود پيشي گرفته است . عوامل سه گانه فوق ، دلايل عمده بسمت استفاده از تجارت الكترونيكي است .
گيرائي تجارت الكترونيكي دلايل زير علل گيرائي و جاذبه فراوان تجارت الكترونيكي است :
* كاهش هزينه ها . در صورتيكه سايت تجارت الكترونيكي بخوبي پياده سازي گردد ، هزينه هاي مربوط به ثبت سفارش قبل از ارائه كالا و هزينه هاي خدمات پس از فروش بعد از ارائه كالا كاهش مي يابد.
* خريد بيشتر در هر تراكنش . سايت آمازون ويژگي را ارائه مي دهد كه در فروشگاههاي معمولي نظير آن وجود ندارد. زمانيكه مشخصات يك كتاب را مطالعه مي نمائيد ، مي توان بخشي با نام " افراديكه كتاب فوق را سفارش داده اند ، چه چيزهاي ديگري را خريداري نموده اند " ، را نيز مشاهده نمود. بدين ترتيب امكان مشاهده ساير كتب مرتبط كه سايرين خريد نموده اند ، فراهم مي گردد.بنابراين امكان خريد كتب بيشتر توسط مراجعه كنندگان به سايت نسبت به يك كتابفروشي معمولي بوجود خواهد آمد.

* در صورتيكه وب سايت بگونه اي طراحي شده باشد كه با ساير مراحل مربوط به تجارت درگير شده باشد ، امكان اخذ اطلاعات بيشتري در رابطه با وضعيت كالاي خريداري شده براي مشتريان وجود خواهد داشت . مثلا" در صورتيكه شركت Dell وضعيت هر كامپيوتر را از مرحله توليد تا عرضه ، ثبت نمايد ، مشتريان در هر لحظه قادر به مشاهده آخرين وضعيت سفارش خود خواهند بود.

با استفاده از تجارت الكترونيكي افراد قادر به انتخاب كالاي خود با روش هاي متفاوتي خواهند بود. وب سايت هاي موجود در اين زمينه امكانات زير را ارائه خواهند داد :
- امكان ثبت يك سفارش طي چند روز - امكان پيكربندي محصول و مشاهده قيمت هاي واقعي - امكان ايجاد آسان سفارش هاي اختصاصي پيچيده
- امكان مقايسه قيمت كالا بين چندين فروشنده
- امكان جستجوي آسان براي كاتولوگ هاي مورد نياز * كاتولوگ هاي بزرگتر .
يك شركت قادر به ايجاد يك كاتولوگ بر روي وب بوده كه هرگز امكان ارسال آن از طريق پست وجود نخواهد داشت . مثلا" آمازون بيش از سه ميليون كتاب را بفروش مي رساند ، اطلاعات مربوط به كتب فوق از طريق سايت آمازون ارائه ودر اختيار مراجعه كنندگان قرار مي گيرد ، ارسال اطلاعات فوق از طريق پست ، بسيار مشكل و يا غيرممكن بنظر مي آيد. * بهبود ارتباط متقابل با مشتريان . با طراحي مناسب سايت و استفاده از ابزار هاي مربوطه ، امكان برقراري ارتباط متقابل با مشتريان با روش هاي مطمئن تر و بدون صرف هزينه ، فراهم مي گردد. مثلا" مشتري پس از ثبت سفارش با دريافت يك نامه الكترونيكي از ثبت سفارش خود مطمئن شده و يا در صورت ارسال كالا براي مشتري ، مي توان از طريق نامه الكترونيكي وي را مطلع نمود. همواره يك مشتري راضي و خوشحال تمايل به خريد مجدد از شركت و يا موسسه ارائه دهنده كالا را خواهد داشت . در رابطه با تجارت الكترونيكي ذكر يك نكته ديگر ضروري بنظر مي رسد . تجارت الكترونيكي به افراد و يا سازمانها و موسسات امكان ايجاد مدل هاي كاملا" جديد تجاري را خواهد داد. در شركت هاي تجاري مبتني بر ثبت سفارش پستي ، هزينه هاي زيادي صرف چاپ و ارسال كاتولوگ ها ، پاسخگوئي به تلفن ها و رديابي سفارشات ، مي گردد. در تجارت الكترونيكي ، هزينه توزيع كاتولوگ و رديابي سفارشات بسمت صفر ميل خواهد كرد. بدين ترتيب امكان عرضه كالا با قيمت ارزانتر فرام خواهد شد. جنبه هاي ساده و سخت تجارت الكترونيكي موارديكه از آنها بعنوان عمليات دشوار و سخت در رابطه با تجارت الكترونيكي ياد مي شود ، عبارتند از : ترافيك موجود بر روي سايت ترافيك مراجعات ثانويه بر روي سايت تمايز خود با ساير رقباء تمايل افراد به خريد كالا از سايت .مراجعه به سايت يك موضوع و خريد از سايت موضوعي ديگر است . ارتباط و تعامل سايت تجارت الكترونيكي با ساير داده هاي موجود در سازمان امروزه بر روي اينترنت سايت هاي بيشماري وجود داشته و ايجاد يك سايت جديد تجارت الكترونيكي كار مشكلي نيست ولي جذب مخاطبين جهت مراجعه به سايت و خريد از آن ، مهمترين مسئله موجود در اين زمينه است . موارديكه از آنها بعنوان عمليات ساده در رابطه با تجارت الكترونيكي ياد مي شود ، عبارتند از : ايجاد يك وب سايت اخذ سفارشات پذيرش پرداخت ايجاد يك سايت تجارت الكترونيكي در زمان ايجاد يك سايت تجارت الكترونيكي موارد زير مي بايست مورد توجه قرار گيرد:
• تامين كنندگان . بدون وجود تامين كنندگان خوب امكان عرضه كالا وجود نخواهد داشت. * قيمت . يكي از مهمترين بخش هاي تجارت الكترونيكي ، عرضه كالا با قيمت مناسب است . امكان مقايسه قيمت يك كالا بسادگي براي مشتريان وجود داشته و همواره قيمت يك كالا با موارد مشابه كه از طريق ساير فروشندگان ارائه مي گردد ، مقايسه خواهد شد.
* ارتباطات با مشتري . تجارت الكترونيكي مجموعه اي متنوع از روش هاي موجود جهت برقراري ارتباط با مشتري را ارائه مي نمايد. پست الكترونيكي ، پايگاه هاي دانش ، تالارهاي مباحثه ، اتاق هاي گفتگو و ... نمونه هائي در اين زمينه مي باشند. مشتري همواره مي بايست احساس نمايد كه در صورت بروز مشكل و يا درخواست اطلاعات بيشتر ، بدون پاسخ نخواهند ماند.
* توزيع كالا ، خدمات پس از فروش و امكان برگشت از فروش از جمله مواردي است كه در موفقيت يك سايت تجارت الكترونيك نقش بسزائي دارد. در زمان ايجاد يك سايت تجارت الكترونيكي ، قابليت هاي زير نيز مي تواند عرضه و باعث موفقيت در امر تجارت الكترونيكي گردد: ارسال هديه ( جايزه ) استفاده از برنامه هاي همبستگي تخفيف هاي ويژه برنامه هاي خريدار تكراري فروش ادواري و فصلي نرم افزار مربوط به تجارت الكترونيكي مي بايست امكانات فوق را فراهم نمايد ، درغيراينصورت انجام هر يك از موارد فوق با مشكل مواجه مي گردد. برنامه هاي همبستگي يكي از بخش هاي مهم در زمينه تجارت الكترونيكي توجه و استفاده از برنامه هاي همبستگي ( انجمني ) مي باشد. ويژگي فوق توسط آمازون بخدمت گرفته شده است . آمازون اين امكان را ارائه نموده تا هر شخص قادر به پيكربندي يك فروشگاه كتاب اختصاصي باشد. زمانيكه از هر يك از كتابفروشي هاي فوق ، كتابي خريداري مي گردد ، فردي كه داراي كتابفروشي مربوطه است ، كميسيوني ( حداكثر 15 درصد قيمت كتاب ) را از آمازون دريافت مي نمايد. برنامه همبستگي ، قابليت هاي زيادي را در اختيار آمازون قرار مي دهد . مدل فوق امروزه توسط هزاران سايت تجارت الكترونيكي ديگر مورد توجه قرار گرفته و از آن استفاده مي گردد. يكي از گرايشات جديد در زمينه برنامه هاي همبستگي ،روش CPC link)Cost Per click) است.
در اين راستا بر روي سايت ، يك لينك مربوط به سايت ديگر قرار گرفته و زمانيكه بر روي لينك فوق كليك گردد ، توسط شركت مربوطه به شما مبلغي پرداخت مي گردد. روش فوق ، مدلي ميانه بين روش هاي تبليغاتي مبتني بر Banner و برنامه هاي همبستگي مبتني بر كميسيون است . در روش تبليغاتي مبتني بر Banner ، شركت تبليغ كننده تمام ريسك را بر عهده مي گيرد. در صورتيكه فردي بر روي Banner كليك ننمايد ، تبليغ كننده پول خود را از دست داده است . در روش اخذ كميسيون ، تمام ريسك بر عهده وب سايت است . در صورتيكه وب سايت تعداد زيادي مشتري را به سايت تجارت الكترونيكي ارسال ( هدايت ) ولي هيچكدام از آنها كالائي را خريداري ننمايند ، مبلغي به وب سايت پرداخت نخواهد شد.
در روش CPC دو طرف ريسك موجود را بصورت مشترك قبول مي نمايند. پياده سازي يك سايت تجارت الكترونيك سه روش عمده براي پياده سازي يك سايت تجارت الكترونيك وجود دارد :
* Enterprise Computing . در روش فوق شركت و يا موسسه مربوط اقدام به تهيه سخت افزار ، نرم افزار و كارشناسان ورزيده بمنظور ايجاد وب سايت تجارت الكترونيكي خود مي نمايد. آمازون و ساير شركت هاي بزرگ از روش فوق استفاده مي نمايند. انتخاب روش فوق مشروط به وجود عوامل زير است :
- شركت مربوطه داراي ترافيك بسيار بالائي است ( چندين ميليون در هر ماه )
- شركت مربوطه داراي يك بانك اطلاعاتي بزرگ بوده كه شامل كاتولوگ هاي مربوط به محصولات است ( مخصوصا" اگر كاتولوگ ها بسرعت تغيير مي يابند ).
- شركت مربوطه داراي يك چرخه فروش پيچيده بوده كه مستلزم استفاده از فرم هاي اختصاصي ، جداول متفاوت قيمت و ... است .
- شركت مربوطه داراي ساير پردازش هاي تجاري بوده و قصد ارتباط و پيوستگي آنها با سايت تجارت الكترونيكي وجود دارد.
* سرويس هاي ميزباني مجازي . فروشنده تجهيزات و نرم افزارهاي مربوط را بعنوان يك بسته نرم افزاري اختصتاصي عرضه مي نمايد. بخشي از بسته نرم افزاري شامل امنيت است . دستيابي به بانك اطلاعاتي نيز بخش ديگري از بسته نرم افزاري خواهد بود. با استفاده از پتانسيل هاي موجود در ادامه شركت مربوطه مي تواند با بخدمت گرفتن طراحان وب و پياده كنندگان مربوطه اقدام به ايجاد و نگهداري سايت تجارت الكترونيكي خود نمايد.
* تجارت الكترونيكي ساده . اكثر سازمانها و شركت ها از روش فوق براي پياده سازي سايت تجارت الكترونيكي استفاده مي نمايند.سيستم شامل مجموعه اي از فرم هاي ساده بوده كه توسط متقاضي تكميل مي گردند. نرم افزار مربوطه در ادامه تمام صفحات وب ذيربط را توليد مي نمايد.

فصل دوم - شناسايي سيستم
2-1- امكان سنجي و نياز سنجي :

پس از آنكه تا حدودي با تجارت الكترونيك كمي آشنا شديد وقت آن است كه بدانم كه در آينده و حتي حال نياز ما به سايت هاي الكترونيكي براي انجام امور روزمره تا به چه حدي مي باشد كه باز جواب اين سوال نيز تا حدي در مقدمه ذكر شد و در ثاني پس از اينكه روشن شد كه اين امور و فعاليعت هاي ديجيتالي در آينده اي نه چندان دور لازمه زندگي ما مي شوند آيا اين امكان موجود مي باشد كه آن را راه اندازي و پياده سازي كرد ؟ براي دريافت اين اطلاعات نيز از شما دعوت مي شود كه در اين فصل هم همراه ما باشيد ...
تقريبا جواب اين سوال ها به روشني مشخص است ، ما در دنيايي داريم زندگي مي كنيم كه هر ساعت آن رو به ديجيتالي شدن بيشتر است روش هاي سنتي وسايل سنتي و به طور كلي سبك زندگي به شيوه سنتي در حال منسوخ شدن است به عنوان مثال شما مي توانيد به صنعت پست يك نگاه كوچكي بي اندازيد از زماني كه E-Mail پا به عرصه گذاشت با سرعت زيادي توانست خود را جايگزين نامه ها كند كه به طور سنتي رد و بدل مي شد !‌
دليل آن چه عامل و يا عواملي بود ؟
جواب اين سوال هم مشخص است وقتي يك فن آوري باعث:
• كاهش بسيار زيادي از خطا ها و اشتباهات مي شود .
• باعث صرفه جويي در وقت افراد مي شود .
• داراي سرعت بسيار بالا.
• قابليت ، اعتماد بالا.
• با كمك كامپيوترهاي همراه امروزي تقريبا همجا قابل دسترسي باشد .

چه دليلي مي تواند از توسعه و پيشرفت آن جلوگيري كند ؟؟
اين مثال يك مثال بسيار كوچك از دنيايي ديجيتالي بود در حالي كه مي توان به كمك همين فن آوري كارهاي بسيار بزرگ تري را انجام داد همانطور كه انجام هم داده اند . شما سايت هاي بسياري را مي توانيد در اينترنت پيدا كنيد به صورت يك فروشگاه مجازي در حال فعاليت مي باشند براي اثبات اين مطلب كافي است كه شما در موتورهاي جستجو كلماتي مانند eShop را جستجو كنيد تا متوجه شويد تا چه حدي اين نوع از فروشگاه ها پيشرفت كردن و در زنگدي مردم رسوخ كرده اند و حتي بيشتر آنها در سطح جهاني مشغول خدمت رساني مي باشند كه اين هم يكي از مزايايي اين نوع از فروشگاه ها مي باشد كه علاوه براينكه براي صاحب اين فروشگاه مجازي درآمد خوبي دارد توليد كنندگان نيز مي توانند با صرف هزينه بسيار كمي محصول توليدي خود را در سطح جهاني عرضه كنند همچنين مشتري هم مي توانند به راحتي محصولي را كه در كشور خودش نمي تواند به راحتي پيدا كند با يك جستجوي كوچك كه حتي به دقيقه هم نمي رسد محصول مورد نظر خود را پيدا كند و آن را سفارش دهد !! به همين سرعت و را حتي !

از نمونه چنين سايت هاي مي توان از از سايت Ebay نام برد كه در سطح جهاني در حال فعاليت مي باشد وداراي اعتبار فوق العاده مي باشد و نكته جالبي كه در مورد اين سايت مي توان گفت اين است كه مدير اين سايت يك ايراني مي باشد .
با توجه به آنچه كه گفته شد مي توانيد الان با اطمينان اعلام كنيد كه فروشگاه اينترنتي جاي خود را در ميان مردم پيدا كرده است و روز به روز بر بازديدكنندگانشان اضافه مي شود .
به همان دلايلي كه در بالا نيز ذكر شد :
• سرعت بالا
• سهولت كار با آن
• امنيت
• جهاني بودن
• و در دسترس بودن .

و اما اگر بخواهيم اين سوال را از خود بپرسيم كه آيا ايجاد اين سايت ممكن است يا خير ؟
به راحتي مي توانيم جواب بله بدانيم زيرا با انواع بسته هاي توسعه نرم افزاري مايكروسافت و ساير شركت هاي نرم افزاري كه هر ساله منتشر مي كند و شامل برنامه هاي كاربردي و كاربردي در محيط وب است مانند ASP كه نسخه جديد آن نيز هم (ASP.NET ) در بازار وجود دارد ويا هر نرم افزار ديگر مانند JAVA ,AJAX,PHP كه حتي برخي از آنان علاوه بر قابليت هاي فراوان و قدرتمند خود با يك يا چند زبان برنامه نويسي نيز مي توانند تركيب شوند تا شما بيننده يك تركيب فوق العاده قوي و قدرتمند از نرم افزارهاي توسعه نرم افزار باشيد .
در فصل هاي آتي براي شما امكاناتي را كه دقيقا لازمه است كه بتوانيم يك فروشگاه الكترونيكي را بسازيم به طور كامل شرح خواهيم داد توضيحاتي درباره اينكه از چه نرم افزارهاي استفاده كرديم و اين نرم افزار ها داراي چه قابليت هاي و محدوديت هايي مي باشند هم اكنون صرف نظر از چگونگي توليد اين وب سايت به صورت تكنيكال و كدنويسي آن توضيحاتي در مورد سايت هاي مشابه مي دهيم كه اين امر دلالت بر ممكن بودن ساخت اين نوع وب سايت را به ما مي دهد .
در قبل نيز از نمونه اين نوع سايت ها به E-Bay اشاره كرديم كه در نوبه خود يكي از معروف ترين سايت هاي تجارت الكترونيك مي باشد اما در كشور خودمان نيز سايت هاي راه اندازي شده كه در حال رشد و توسعه هستند گرچه هنوز هم به اين سطح نرسيدن كه بتوانند خود را به رقابت هاي جهاني برسانند كه اين امر خود داراي دلايلي مي باشد دلايلي چون :
• ضعف قدرت برنامه نويسي و امنيت بسيار پايين سايت ها :
اين امر يكي از مهمترين دلايلي است كه كاربران در سطح بين الملي به اين سايت ها اعتماد نكنند براي مثال ما مي توانيم به يكي از سايت هاي بسيار مهم و مثلا با امنيتي فوق العاده اشاره كنيم به سايت بانك تجارت يكي از كامل ترين سايت هاي ايراني كه حتي براي امنيت خود سرور خود را در كشور امريكا قرار داده بود جاي كه در آن سرور تنها سايت ايراني در آن قرار داشت !! ولي با اين همه امنيت باز اين سايت توسط هكرها هك شد نكته قابل توجه در اين هك اين بود كه هكرهاي آن شامل چند ايراني و يك برزيلي بود . شما مي تواند عكس سايت بانك تجارت در زماني كه هك شده بود را در قسمت بعد ببينيد .

شکل 2-1- تصوير سايت هك شده بانك تجارت

• بعد از امنيت پايين مي توانيم از تحريم هاي كه بر ضد ايران اعمال مي شود نام ببريم كه به عنوان واضح ترين و مهمترين آن مي توانيم به تحريم ايران توسط C-Panel اشاره كنيم كه خود باعث از كار افتادن سايت هاي بيشمار ايراني شود .
• و علل ديگر اينكه هنوز فرهنگ استفاده از اينترنت به طور دقيق براي مردم مشخص نشده و مردم اعتماد كمي به اينترنت دارند و در حد جستجوي مطلبي در آن و استفاده از چت روم ها مي باشد .
گذشته از عواملي كه در بالا ذكر شد هم اكنون سايت هاي هستندكه در با تمام محدوديت ها باز نا اميد نشده و به كار خود ادامه مي دهند از نمونه اين سايت ها مي توانيم به سايت نيك صالحي – 1000تومان – سي دي ناب – اشاره كنيم كه داراي درآمدهاي فوق العاده مي باشد به عنوان مثال در مورد گزينه آخر مي توانم به اشاره كنم كه در آمدي ماهانه حدود 100 ميليون تومان را به طور خالص به خود اختصاص داده است !! البته كساني هم كه به اين سايت ها اعتماد كردن نيز جواب خوبي نيز دريافت كردن چون توانستن محصول خود در ديد عموم مردم با هزينه بسيار كمي به نمايش بگذارند !
پس با توجه به آنچه كه گفته شد مي توانيم اميد داشته باشيم كه در آينده اي نه چندان دور نيز شاهد سايت هاي ايراني باشيم كه بتوانند در ميان سايت هاي بزرگ جهاني نيز به رقابت بپردازند و از لحاظ امنيتي هم مي توانيم اميدهاي روشني داشته باشيم همانطور كه گفتم هكرهاي بانك تجارت شمال چند ايراني بودن و حتي ما داراي تيم هاي امنيتي هستيم كه در سطح دنيا نيز بسيار معروف هستند كه باز مي توانيم از نمونه اين تيم ها از گروه هك و امنيت آشيانه نام ببريم كه افتخارات آنان براي ما هك سايت ناساي آمريكا مي باشد !! همچنين در سال هاي پيش در طي هتك حرمت پيامبر اسلام (ص) توسط مجلات دانماركي در حركتي مداوم بيش از 300 سايت دانماركي در مدت بسيار كمي فقط توسط اين تيم هك شد !!

2-2- مراحل انجام كاري
پس از آنكه متوجه شديم كه ما بدين گونه از سايت ها نياز داريم و از لحاظ تكنيكي و تاكتيكي نيز هم قابليت اجرا و پياده سازي را دارد نوبت به آن مي رسد كه شروع به انجام پروژه كنيم اما براي اينكه اين كار به نحوه احسنت انجام شود همانند برنامه نويسي ما نيازمند ايجاد يك الگوريتم كاري كلي مي باشيم ما براي توليد اين سايت از مراحل زير پيروي كرديم و نتيجه بخش هم بود ‌:

جدول 2-1- جدول مراحل انجام كار
زمان با واحد روز پيش نياز
نام فعاليت

2 ------
شناسايي سيستم A

10 a طراحي مستندات و
B
نقشه سايت
4 b
طراحي پايگاه داده C

14 c
كدنويسي برنامه d

2 b طراحي ظاهر برنامه
E
( User interface )
10 c,d تست برنامه و
F
اشكال يابي
1 f
Upload برنامه g
3 d
ورود اطلاعات h



همانطور كه مشاهده مي كنيد در جدول هر مرحله از كارها مشخص شده است و براي هر كدام از آنها نامي انتخاب شده است و همچنين براي هر مرحله از انجام كار نيز پيش نيازي تعريف شده است و آن به معناي اين است كه براي انجام يك مرحله از كار ما بايد قبل از آن چه كارهاي انجام داده باشيم . در ستون بعدي نيز زمان با واحد روز در نظر گرفته شده است كه معمولا بعد از پايان پروژه يا هر مرحله تكميل مي شود .

2-3- تعيين وظايف و نقشه سايت
پس از اينكه ما مراحل انجام كار را مشخص كرديم نوبت به آن مي رسد كه پايه ها و اساس كار سايت را مشخص كنيم يعني اينكه وظايف اصلي سايت را براي خود مشخص كنيم تا كار خود را براساس آن وظايف ادامه بدهيم در حين انجام اين وظايف هم ممكن است به يكسري از وظايف ديگر بر خورد كنيم ولي وظايف مورد نظر ما همان وظايف پايه و اساسي سايت مي باشد كه عبارتند از :
• Contact us
• Products
• Users Login
• Help
اين سايت بر طبق 4 وظيفه اصلي پايه گذاري شده است كه هركدام از آنها نيز داراي وظايف خاص خود مي باشند كه در ادامه به توضيح آنان مي پردازيم .

• Contact us
دراين قسمت از سايت كاربر مي تواند براي مديريت سايت پيغامي قرار دهد اين پيام مي تواند شامل هر گونه موردي باشد از قبيل قرار دادن كالاي در سايت و يا اگر كاربري سوالي در مورد سايت داشت و يا هر مورد ديگري را مي تواند در اين قسمت با مديريت سايت در ميان بگذارد . و اين پيام ها فقط توسط مديريت سايت قابل خواندن مي باشد و مدير نمي تواند آنها ويرايش كند ( براي امنيت بيشتر ) و فقط مدير اين امكان را دارد كه آنها را پس از خواندن پاك كند .


• Products
از مهمترين قسمت هاي سايت قسمت Products يا محصولات مي باشد كاربر مي تواند در صفحه اصلي سايت با كمك اين گزينه وارد صفحه مخصوص محصولات شود و سفارشات خود را بر طبق كالاهاي موجود ارايه دهد در اين قسمت فهرستي از محصولات + گروه بندي محصولات وجود دارد كه نحوه دقيق استفاده از اين امكانات را مي توانيد در بخش " نحوه كار با وب سايت " مطالعه فرماييد .


• Login User
اين قسمت يكي از قسمت هاي امنيتي برنامه براي شناخته شدن كاربر مي باشد در اين قسمت مشخص مي شود كه آيا فرد مورد نظر در سايت عضو مي باشد يا خير و اگر عضو مي باشد داراي چه نقشي در سايت مي باشد – يعني اينكه كاربر يك كاربر معمولي است و يا اينكه كاربر ، كاربر مدير مي باشد و در همين مرحله مي باشد كه حق دسترسي ها براي كاربر مشخص مي باشد اگر كاربر مدير باشد مي تواند به تمامي قسمت هاي سايت دسترسي داشته باشد و در صورت لازم مي تواند تغييراتي را نيز براي برخي از كاربران در نظر بگيرد و اگر كاربر معمولي باشد مي تواند علاوه بر مشاهده محصولات محصول مورد نظر خود را نيز سفارش و اگر كاربر براي سيستم ناشناخته باشد تنها حق دسترسي وي در مورد محصولات مشاهده آنان مي باشد .

• Help
اين قسمت براي تمامي كاربران اعم از كاربران شناخته شده و شناخته نشده آزاد مي باشد و كاربران مي توانند با مراجعه به اين بخش اطلاعاتي مربوط چگونگي استفاده از سايت را كسب كنند اطلاعاتي از قبيل اينكه چگونه در سايت عضو شوند چگونه خريد خود را انجام دهند و ساير اطلاعات مورد نظر آنها ...

2-4- پايگاه داده ها و ERD
پس از آنكه با قسمت هاي مختلف و وظايف كلي سايت آشنا شديد نوبت به آن مي رسد كه جهت كدنويسي و ذخيره داده ها درون پايگاه داده يك پايگاه داده توليد كنيم كه داراي مينيم افزونگي ممكن باشد .
ابتدا بايد ذكر كنيم كه ما از SQL به عنوان پايگاه داده استفاده كرديم كه دلايل استفاده از آن را مي توانيد در قسمت " ابزارهاي مورد استفاده " مطالعه فرمايد .
اما مواردي كه بايد در مورد افزونگي ذكر كنم :
اگر بخواهيم افزونگي به طور خلاصه بيان كنيم مي توانيم آنرا اينگونه بيان كنيم :
" درج چند باره اطلاعات در بانك اطلاعاتي "
افزونگي در يك پايگاه داده مي تواند باعث مشكلات فراواني در سايت شود :

• كمبود :
هنگامي كه ما يكسري از اطلاعات را در چند قسمت پايگاه داده ذخيره كنيم مشخص است كه اين امر مستلزم استفاده از حافظه مي باشد كه اصلا مطلوب نمي باشد .

• احتمال تناقض در بانك اطلاعاتي :
فرض كنيد شما اطلاعاتي در مورد يك فرد را در چند جاي پايگاه داده ها ذخيره كرديد بعد از مدتي فرد مورد نظر شماره تلفنن خود را تغيير مي دهد و شما تلفن جديد وي را فقط در يكي از قسمت هاي پايگاه داده وي ثبت مي كنيد ولي در جاي ديگر هنوز شماره تلفن قبلي وي موجود مي باشد كه اين خود در پايگاه داده باعث ايجاد و بروز تناقض مي شود .

• عدم اطمينان كاربر به بانك :
به تبع وقتي كه تناقش در بانك پيش بيايد كاربر هم با توجه به مقالي كه در بالا زديم نسبت به پايگاه داده بد بين مي شود و به آن اطمينان نمي كند .

• سرعت كم عمليات ها
اين امر هم طبيعي است وقتي قرار است اطلاعات تكراري به جاي اينكه يك بار و در يك محل ذخيره شود بايد چند بار و در چند محل مجزا ذخيره شوند .
براي اينكه پايگاه داده داراي كمترين افزونگي باشد ترفند و يا فرمول خاصي وجود ندارد و برحسب ديدن و تجربه مي توان چنين پايگاه داده هاي را توليد كرد .
با توجه به انچه كه گفته شد طراحي پايگاه داده اين سايت به صورت زير بوده است :
جداول پروژه
جدول tblMembers :
اين جدول براي ثبت و نگهداري اطلاعات افرادي كه در اين سايت ثبت نام مي كنند به وجود آمده است . همچنين به كمك اين جدول مي باشد كه اعتبارسنجي يك كاربر براي خريد
مشخص مي شود كه در ادامه به فيلد هاي كه اين قابليت را ايجاد مي كنند خواهيم رسيد .
فيلد هاي موجود در اين جدول :

fName : براي ذخيره نام كاربر استفاده مي شود .

lName : براي ذخيره نام خانوادگي كاربر استفاده مي شود .

Male : اين فيلد از نوع بيت بوده است و اگر برابر مقدار 1 يا True باشد بدين معناست كه جنسيت كاربر مذكر مي باشد .

userName : دراين فيلد كلمه عبور ذخيره مي شود كه اين فيلد به كمك فيلد بعدي (Password) اين قابليت را به كاربر مي دهند كه كاربر يك شخص شناخته شده و مجاز براي خريد از اين سايت مي باشد .

Password : همانطور كه در توضيح فيلد قبلي نيز ذكر شد در اين فيلد رمز عبور جهت استفاده از اين كه يك كاربر مجاز مي باشد يا خير استفاده مي شود .

bornY : در اين فيلد سال تولد كاربر ذخيره مي شود .

bornM : در اين فيلد ماه تولد كاربر ذخيره مي شود .

bornD‌: در اين فيلد روز تولد كاربر ذخيره مي شود .

rDate : اين فيلد براي ثبت تاريخ عضويت كاربر در سايت به كار مي رود .


: Tell براي ذخيره تلفن كابر مورد استفاده قرار مي گيرد.
Address: براي ذخيره آدرس كابر مورد استفاده قرار مي گيرد.

کلمه عبور تمامی فایلها:

کد:
www.a00b.com

جهت مطالعه ادامه ، لطفا فایل ضمیمه را دانلود فرمائید. لطفا پس از دانلود و یا مطالعه این مطلب یک فاتحه رفتگان مرا میهمان نمایید . . .

لینک مرجع